Sparad i Okategoriserade

Taggtråd vs Jax öra, 1-0

Min fredag tillsammans med Lina blev inte riktigt vad vi tad vi hade tänkt mig.. Vi träffades för en promenad efter jobbet och det började skymma lite smått.. Hundarna for runt i skogen som vanligt, Jaxen kan ibland använda ljudeffekter då han jagar en annan hund i lek och vi hörde honom låta i skogen men la ingen vikt vid det.. Han kommer glatt farandes och hälsar på Lina.. Hon klappar om honom och utbrister ”Han är ju helt blöt”.. Vi antar att han har sprungit genom något dike eller gått omkull i snön.. Efter ett tag påpekar Lina att hennes händer känns helt klibbiga, vi tittar på hennes händer i ljuset och upptäcker att de är helt täkta med blod.

Vi överväger att undersöka Jax i skogen men kommer fram till att vi inte kan göra något i mörkret! Vi snabbar oss tillbaka och tar in honom.. Vi får oss en ordentlig chock, hela Jax är täckt av bld.

 Vi konstarerar snabbt att det är örat som har fått sig två ordentliga jack.. Vi inser också att om det ska finnas någon möjlighet för att hans öra ska läka fint och för Jax att inte se ut som värsta slagskämpen för resten av sitt liv så måste han sys.. Jag ringer till Valla Djurakut i Linköping och meddelar att vi är på väg och lägger ett snabbt förband för att han inte ska bloda ner hela Linas bil. (OBS ha alltid mer er första förband det är toppen i sånna här lägen)

Väl inne på valla blir vi mottagna av djursjukvårdare och veterinären som efter att ha tagit av bandaget och Jax mer eller mindre blodat ner halva undersökningsbordet + golvet nedanför tar med sig honom och går. Jag ber veterinären att försöka att sy örat kant i kant så mycket som det går för att han inte ska se allt för lustig ut..

Jag o Lina åker i väg för att få i oss lite mat medans vi väntar på att Jaxen ska bli klar.  Väl tillbaka ber jag att få vara med när han vaknar och de kommer bärandes på honom i en filt. Där ligger han, helt utslagen med munkorg (standard, de har de på alla hundar) och örat så fin sytt så jag verkligen berömde veterinären!

De ger lite instruktioner och sedan får han en uppvaknings spruta.. Jag pratar med honom och han rör pyttelite på svansen.. Det är min Jax det.. GLAD, han kan knappt blinka men försökte vifta på sin svans.. Då blir man glad..

På vingliga ben och med myrsteg lullar vi ut till bilen och åker hemåt.. Väl hemma är det en mycket trött Jax som mer eller mindre kraschar på mattan i vardagsrummet.. Natten är lugn men jag vaknar titt som tätt för att kolla till honom..

På lördagen var han sitt vanliga jag igen.  Bara något bekymmrad över sitt bandage men överlycklig för sin medicin.. Rimadyl med leversmak och antibiotika i leverpastej.. Enligt Jax blir det inte bättre än så..

Jag håller tummarna för att det läker som det ska och att hans öra inte kommer att se allt för tolkigt ut i framtiden.. En kelpies kännetecken är ju liksom deras öron..

ETT STORT TACK TILL LINA FÖR ATT DU FÖRJDE MED OCH HJÄLPTE TILL O SKJUTASTE O ALLT! BÄSTA DU!!

3 reaktioner till “Taggtråd vs Jax öra, 1-0

  1. Hej Sandra,
    Hoppas Herr enöra mår bra nu och att det läker fint!
    Du är ju så duktig på att filma! Kan ínte du filma alla hundarna på egenskapsbeskrivningen?? Det hade varit så intressant att se alla kullsyskonen och de andra.
    Aliz blev släppt på får idag 🙂 första gången på 5 månader. Det var härligt och jag fick en mycket positiv känsla. Finfin attityd, snabb som en vessla och så underbart lyhörd som Leo och Tiger är. Rooooligt

  2. Jag vill jätte gärna ha valpbilder på sessan – såg först nu kullsidan du har här – FIN, inte för att verka allt för kaxig och partisk men jag tycker nog Nessan är snäppet finast – med risk att få fiender så säger jag det ändå… hehehe 😉

Kommentera

