Publicerad i Jax/Alva valparna, Ness, Vallning

SWKKs’ Egenskapsbeskrivning

I lördags var det då dags.. För Svenska Working Kelpie Klubbens årliga egenskapsbeskrivning i Lekeberga, strax utanför Örebro. Fyra av Jax avkommor var med och det var såklart dem som det var mest spännade att se men självklart också roligt att spana in de andra hundarna..

Det var två år sedan jag var med sist och det var några saker som de ändrat på.. På gott och ont såklart.. Hundarna började att kopplas på en lina som en person höll medans föraren och Veronica gick och ställde sig vid fåren.. Sedan kallades hunden mot fåren eller gavs varsågod kommando och vissa dom startade helt själv.. Hunden fick helt själv bestämma hur den ville presentera sig för fåren.. Har kan jag säga att många av unghundrna tog först några behärskade steg mot fåren för att sedan mer eller mindre rusa rakt på.. Hunden är nu helt fri (såvida den inte kastar sig in mot fåren då ryckre ”linhållaren” den tillbaka)  att göra som den vill.. Kanske 9 av 10 hundarna valde att spring/hets valla med MYCKET focus på att vara nära och snabba.. Kanske inte den optimala förutsättningen för unga hundar att träffa får på ett snyggt och lugnt sätt.. Men men.. Vi fick alla se vilka svaga sidor alla hundarna hade det vill säga massvis med spring och dålig självkontroll.. Men när förarna gått några spriraler och stått lite stilla så ställdes fåren i ett hörn och föraren fick ta hunden i lina och gå mot fåren och tänka sig.. Här blev det helt andra hundar. De visades på både stil och koncentration och många fler än vad jag kanske hade trott såg riktigt fina ut.. En tanke.. Tänk om man i stället hade gjort tvärtom.. Att man hade börjat med kontrollerad fösning eller vad vi nu ska kalla det och sedan släppt hundarna.. Men dettta är inte mitt jobb att spekulera i..

Tillbaka till  Jax barnen då.. Först ut var Nessan (VanPelt’s Lana ). Hon visade alla sina sämsta sidor idag och var snabb som attan och PÅ så som bara hon kan vara.. Men hon gör inget galet, hon biter inte (så hårt och så mycket  varje fall).. Det JAG gillar med Nessan (när hon inte tokrusar) är hennes finfina flanker, det är verkligen rena (när hon vill såklart) och hennes framåt. Hon går RAKT mot djur med både pondus och attityd.. Hon har ett fint djur bakom djur och kan balancera (när hon vill). Hon är mycket men på ett bra sätt och när man trycker till henne finns det massvis med djurkänsla och en fin samarbetsvilja även fast det kanske inte var det som hon visade upp just på beskrivnings tillfället.. Hon kommer att bli såååå häftig när man får lugn i henne!

Finaste Nessan med full focus på djuren

Nästa hund ut var Jax kopian Lex (VanPelt’s Lex), himmel va lik han är sin pappa.. Helt otroligt! Detta var den tredje gången han släptes på får och han gick med Anita uppfödare och inte med matte Lollo för hon känner sig lite för osäker.. Helt okej tyckte Lex, han vallar gärna med gammelmatte.. Lex är ngt colare än syrran sin, kan vara för att han ännu inte är lika tänd. JAG tycker att han visar fin balans och bra tryck. Han tände verkligen till på slutet och visar upp fina rörelser och bra attityd tycker jag.. Han kommer att bli fin, jag ser otroligt mycket av Jax i honom och då kan det ju inte bli annat än bra.

Lex tredje gången på får, han hade full koll på läget!

Tredje hunden ut var Viggo (VanPelt’s Luke), jag har inte träffat honom sen han var åtta veckor och han var sig lik. Som valp var han den trygga coola och otroligt trevliga hanen. Viggo har påbörjat sin träning och han visar otroligt månag fina sidor.  Bra självberärskning, stil och koncentartion, en BRA attityd till fåren och stor vilja att flytta dem. Ett inte lugn och en allt i genom trygg hund.. Jag får gårshud av att se och träffa underbara Jax barn. Viggo satt hela dagen med sin matte på en stol och kikade helt lugnt på fåren. varje gång jag tittade på honom tittade han på fåren.. Bra jobbat Camilla, jag ser verkligen fram emot att följa er i framtiden!

Viggo med tryck och fokus mot fåren 

Sist ut av Jax avkommorna var Anitas Lizzie (VanPelt’s Lizzie). Henne har jag sett en hel del av innan och verkligen gillat vad jag sett. Hon har fina flanker och ett bra driv framåt. Hon är samarbetsvillig och lugn. Om hon skulle få för sig att bli lite snabb hittar hon ändå inte på dumheter men trots detta behåller hon trycket mot djuren. En liten härlig tik med bra balans och koncentration.. Hon o Anita kommer att ha mycket roligt tillsammans. 

Lizze smyger fint!

 Bedöningen av hundarna tycket jag var något ojämn.. Men man kan inte få allt som man vill. Jax barnen skötte sig fint och jag är sååå stolt över alla förarna som verkligen förvaltar alla hundar så fint!

Jag ska se till att sammanställa alla hundarnas resultat, de kommer att finnas under deras sida. Filmer på allihopa finns att se på Elins sida. Hon har även tagit massvis med bilder de finns att beskåda HÄR, jag ska redigera mina bilder någon gång jag också!

Tack Elin, Jocke o Kristin för skjutsen hemmåt och mycket trevlig sällskap i bilen!
Tack Anita, Camilla, Lollo och Anna för härligt prat och uppvisning av finfina Jax barn!