Sparad i Jax, Tävling, Vallning

Vi gjorde det!

Vi överlevde hanteringen! Vi klarade det! Vi samarbetade! Vi gjorde båda så gott vi kunde, och till råga på allt kom vi fyra!

Vi startade tidigt redan som nummer två. Hunden innan strulade till det lite (ett får hoppade ner i en å) så vi fick vänta länge innan det äntligen var vår tur. Jag gick runt lite med honom men beslutade sedan att binda upp honom och låta honom vänta som vanligt när vi tränar vallning.. När det ätligen blev vår tur ställde vi upp och jag tänkte skicka höger och Jax var helt med på notorerna. Ställde sig och vinklade upp huvudet precis som på träning.

Utgång: 18 poäng (av 20)
Upptag: 8 poäng (av 10)
Framdrivning: 18 poäng (av 20)
TOTALT HÄMTPOÄNG: 44 Dommarens kommentar: BRA!
Drivning till hanteringsanläggning: 10 poäng (av 10)

Han var precis som på träning. Går ut ganska rakt och slår ut vid djuren. Precis som jag vill ha honom. Slog över något, antar att det var där vi fick avdrag och därför tog han upp dem något snett. Framdrivningen fick jag ge några kommandon bara för att reglera fåren tankar men det gick lugnt och tryggt genom grindarna! JIPPIE! 

När han samlat fåren vid mig gick vi lugnt o samlat mot hanteringen, inga problem där inte! BÄSTA JAX!

Indrivning i hanteringsanläggning: 7 poäng (av 10) Hund lite passiv
Fållarbete/sortering: 6 poäng (av 10) Hunden passiv
Uttagning ur hantering: 10 poäng (av 10)

Väl vid  hanteringsannläggningen skulle vi få in dem. Här fick vi lite problem. Fåren var ganska tröga och ifågasättande och sedan spratt de bara till. Så hunden skulle ligga på men samtidigt vara väldigt känslig o lugn i sina flanker. Efter lite strul och mycket pysslande från mina sida och en lugn och då enligt domaren passiv Jax fick vi in dem!

Väl inne i hanteringen tryckte sig fåren mot grinden vi skulle öppna så jag fick ta in Jax för att få bort dem. Han trycker sig lugnt in mellan djuren och plockar ut dem. Jag öppnar grinden och djuren börjar fylla upp rännan. DÅ stannar första djuret som en propp och vad jag än gör vill hon inte ta ett steg..

Jag hoppar tjoar och fixar men hon vill inte gå alls. Jag får ta henne och verkligen trycka fram henne i rännan och till slut rullar de på.. Jag plockar ut de fem första och resten sorterar vi bort. Jax lufsar efter dem och medan jag stänger grindar så håller han koll. Vi får ut dem utan problem och påbörjar fösningen.

Fösning: 14 poäng (av 20) Aldrig på linjen 1a sträckan
Drivning: 3 poäng (av 10) Aldrig på linjen

Här påstår domaren att vi inte är på linjen alls och djuren kanske ligger lite högt men jag får in dem genom grinden. Något att tänka på nästa gång vi tävlar! Nästan på linjen räcker inte =)

Efter grinden vinklar vi dem och crossen går såååå fint. Rakt o snyggt och Jaxen ligger på lagom och tar alla korta kommandon fint! Efter fösningen ska vi driva dem mot fållan och här springer fåren i väg upp mot en kulle så Jax får kämpa riktigt för att få dem tillbaka på linjen. Det är kvavt och ganska varmt och nu börjar han bli trött! Han jobbar på fint och lyssnar bra. När vi kommer mot fållan känner jag att det börjar bli ont om tid och jag börjar lite stressat försöka få in dem i fållan. Detta är absolut inte rätt metod på dessa djur o kombinerat med en trött Jax får vi inte in dem. Och efter tre vändor runt fållan tar poängen slut!

Fålla in: 0 poäng (av 10)

Jag går av banan med ett stort leende på läpparna och med en trött Jax vid min sida och en UNDERBAR känsla i magen. Vi klarade det! Underbara HUND! Vi hade kul och jag längar redan efter nästa tävling!

TACK alla som hejjat på och hållt tummarna för oss!! Tack Lina och Elin som var på plats och stöttade oss! Så skönt att ni var där med mig!

Tack Lina för fina bilder! Tack Jax för att du är den du är!

Tre Jax barn gick novisklass på söndagen och de skötte sig fint! Lite mycket spring i benen och lite svåra förutsättningar skapade inga toppen förutsättningar men alla tre döttrarna visade upp många finfina egenskaper. Fina flanker, bra stopp och hög samarbetsvilja och djurkänsla! Om ett år blir dom farliga, var så säkra =)

Vi hade en härlig hundhelg med massvis med bra hundprat. På lördagen kom även Jocke o hälsade på och då var vi fyra personer och 8 hundar (4 tikar + fyra hanar) i min tvåa och det fungerar helt perfekt!

Tack alla som gjorde denna helgen sååå fantastisk! ❤

7 reaktioner till “Vi gjorde det!

  1. Vi är så stolta över er,, Dig o blånäsa,,, även om han inte är BC så är den bästa ”chelpien” vi känner o vi har ju sett honom från början o alltid vetat att ni kan.
    Stor kram från mig o ligan ❤ ❤

  2. Det var härligt att se er där ute. Imponerad av er insats! Ni båda var samlade, visste vad ni gjorde och visade att ni beshärskade det, på ett fint och trevligt sätt! Duktiga ni!

Kommentera

