Sparad i Khim, Sandras funderingar

Khim utvecklas

Jag o Khim har haft våra duster nästan ända sedan den dagen hon kom hem.. Hon är social men inte på något vad ska jag kalla det.. Konstruktivt sett.. Hon ska fram till människor med suuuuper viftande svans, backåtslickade öron o låg kroppsställning.. Väl framme, sätter hon sig ner tokviftar på svansen o kissar på sig.. Vad jag än säger, vad folk än gör kör hon sin grej liksom.. Kasta sig ut i gatan, upp i folks knän in i bilar.. Ni fattar!! Men det är inte okej.. I början tänkte jag typ ”det går över” men sen kännde jag snabbt att ju mer hon får öva desto bättre blir hon på det.. Så.. Vad gör man? Begränsar! Begränsar! Begränsar o styr!! Jag har varit superhård på henne.. Hon har inte fått tänka tanken på att gå fram till folk, inte titta på folk, inte vifta på svansen åt folk.. INGENTING.. Hon får gå bakom på promenader där vi möter människor o lägga sig direkt bakom Jax när vi åker kommunalt eller i andra sammanhang med mycket människor.. Om hon någongång lyckats smita fram till folk, har hänt två gånger har jag blivit rejält arg!

Nu är hon efter en o en halv månads hårt jobb betydligt bättre.. Vi tränar att hälsa på folk kanske var tredje dag och då att jag håller henne i stående ställning o en människa får säga typ hej hej o klappa henne lite på ryggen! Är vi med människor längre perioder får hon självklart umgås men då sköter hon sig. Det är just i hälsnings situationer hon blir HELT blockad.. Jag kan ta att mina hundar hittar på små saker men sånna här destruktiva självbelönande beteenden som bara och ENDAST hon får ut någonting på är bland det värsta som finns..

Men här får man det bevisat.. Övning ger färdighet! Man måste ta tag i saker för att få förändring! Hon blir sakta men säkert en allt mer trygg o lugn hund bland folk. Hon känner allt mer sällan det EMORMA behovet att bli bekräftad av alla andra dygnet runt. Hon har fortfarande svårt att inte lyssna på allt o alla i alla situationer.. Nån som ropar på sin hund, nån annan säger till sin, o Khim hon anser att allt detta har med henne o göra! Folk tycket att jag är otroligt hård när jag begränsar henne så mycket som jag hör men med de resultat jag ser är jag såå glad att jag gör det o verkligen övertygad om att fortsätta.

Nu tänker ”folk”.. Hon tycker inte om sin valp/unghund, hon är elak men NEJ! Det stämmer inte! Hon är en fantastisk liten hund men i sociala sammanhang är hon en svassande plåga på fyra tassar! I mat situationer är hon en jävul förklädd som en fluffig prinsessa! Men jag gillar henne! Men man måste våga säga o ta sig tid att inse vilka starka (och svaga) sidor sin hund har. Hon klara av miljöer, hundmöten, är trygg ensam, fin samarbetsvilja, massvis med driv, fint hundspråk, duktig på att vara själv, är toppen lätt att ha lös, otroligt mogen för sin ålder.. Ja listan kan göras lång.. Men senaste tiden har vi focuserat på det det hon behöver bli bättre på!

Jag är ärlig o erkänner att jag inte är någon ”valp-älskande” person.. Söta jo men visst men absolut mer till besvär än nytta.. Jag tittar på min lilla luddboll till valp och tänker för mig själv: ”om du bara kunde bli stor snabbt som attan”.. Men sen kommer den där dagen då man kan börja så smått.. Träna liiite vallning, gå ett spår, pilla lite mer i lydnaden.. När man känner att man tränar, man samarbetar.. Man håller inte bara på att förbereda och se till att man inte förstör nått som man i framtiden kan ha nytta av!! Då känns allt fantastiskt! Man har en individ som man känner att man kan forma, man kan utvecklas med.. Där är vi nu!

Tack o lov!

6 reaktioner till “Khim utvecklas

  1. Glad att du börjar ”få till det” – underbart att ha en valpköpare som ”lyssnar” o litar på det man säger och som förstår att det är inte alltid en ”räkmacka” att forma en individ som man ska leva med länge.. o ALLT detta framförallt för att få en trygg individ som lägger över besluten på dig som ledare och som litar på dig i alla lägen,,,
    Om man har en Min-avkomma med ALLA sin mammas egenskapar så måste man begränsa den egoistiska sidan,,, o när man gör det får man Världens mest fantastiska o trygga individ,,
    Mamma Min hälsar sin dotter o säger,, ”foga dig Khim o lita på den där 2-benta för sen får du leva livet o ta plats o göra allt du kan,,- du kan gå från princess EGO till en Queen i framtiden om du spelar dina kort rätt:)

  2. Tack Cima! Underbart att ha en uppfödare som lyssnar och kommer med suveränt bra råd och som tror på en i alla lägen.

    Jag har fått allt jag önskar mig det gäller bara att forma och vårda det jag fått!

    STOR kram från Khim till mamsen och från mig också!

  3. Du tänker klokt, Sandra….. Du verkar veta vad som behövs….. Lita på dig själv….. och njut att du har en uppfödare som finns där o stöttar dig 200%….
    Vissa sidor känner jag igen hos Koe.. Dock inte så karikerat…
    Ses – måste vi snart…. i höst, va…. (typ Mojito-mingel med kennelmamma ell nåt i den stilen…..)
    Massor av kramar till dig o dina

  4. klockrent att du har en bild på en liiiten Khimi som kliar sig som bara hon kan. Den stora frågan är, hur ofta kliar det egentligen på riktigt 😉
    Kraaam

Kommentera

