Sparad i Khim, Vallning

Igår kunde jag inte hålla mig längre…

Dåliga dåliga jag! Jag har pratat eller nästan föreläst om att att jag ska ta det lugnt med Khim inte hetsa på med att komma framåt bara lugnt lugnt låta henne valla med lite lite styrning fån min sida men igår gick det verkligen inte att hålla sig längre..

Nu hämtar hon på 50 meter när jag står vi hennes sida, jag kan vissla ner henne bakom djuren, hon går upp helt klockrent (på vissla såklat). Tar styrning av min käpp och lyssnar klockrent. Kommer med dem till mig, vi delar av en grupp. Kommer in som en spjut, lägger sig ner slänger ett öga på mig som hon tänker ”det var ballt, vad gör vi nu?” Visar på henne på en av flockarna som hon föser iväg helt lugnt med sånna innerflanker så att man ryser, hon vinklar nitto grader och bara rinner längs marken. Vänder flocken, hon ligger i draget på drivningen och harklar sedan mig lite och hon vinkar ut fint från djuren och gör en återsamling på bästa möjliga vis! Tränar lite flanker samt stoppar henne var som helt på cirkeln och det tar hon klockrent! Dessutom var vi på helt lösa på ett fält med stor flock som skulle kunna dragit när som helst.. MAN SKA INTE KUNNA GÖRA DETTA MED EN 6 MÅNADERS VALP!! Kan ni förstå att jag inte ens behövde trycka eller bråka med henne. Hon bara gör allt detta helt naturligt..

Bilderna är tagna för tre månader sedan. Då var hon en liten boll av päls som inte fattade någonting alls. Se på hennes förvånade uttryck samt bakåtvikt i kroppen. Hon var inte ens lätt att tända på får den lilla..

Detta lilla hund är HELT fantastisk. Hon må vara gratis många gånger om i vardagen men så fort jag ställer mig i en hage ser jag så mycket potensial och kraft i den lilla lilla 11 kg kroppen att jag blir lyrisk! TACK CIMA för att du insåg vad jag skulle ha!

Alla som nu skulle vilja skälla på mig och säga att jag går för fort fram VARSÅGODA! Men en sak kan jag säga er.. Vad ni än säger kan ni omöjligen sudda ut det leende jag fortfarande har på mina läppar efter gårdagen pass!

3 reaktioner till “Igår kunde jag inte hålla mig längre…

  1. Skriver samma här som jag skrev i mitt sms till dig igår !!!
    Jag ska INTE skälla på dig för att du kör henne redan…
    Jag får goosebumps o tårar i ögonen. MIN uppfödning efter världens finaste tik o hos en av mina absolut bästa vänner någonsin.
    Jag är så glad och stolt över er

  2. Härligt Sandra, mitt leende är också svårt att sudda bort efter läst ditt inlägg, men lite skäll då: Skynda långsamt!!! Ni har ju framtiden framför er!

    Det där med att göra medvetna val verkar vara ett släktdrag, jag tycker Ness verkar göra det varje dag!

    Du har fina hundar du och jag blir så glad att läsa om när folk är nöjda med sina hundar!!

    Blir spännande att se er på söndag, på lördag har vi tyvärr familjeträff…

    Kram kram

  3. Haha…skrattar fortfarande åt ditt sms igår. Jag skulle ALDRIG skälla på dig 😉 Jag är bara glad att du har ett leende på dina läppar, för det är du värd!

    Ni är så duktiga båda två! Måååånga kramar

Kommentera

