Sparad i Jax, Tävling

Tävlingar på Breviksnäs

Jag, Elin och Anna hade en skön fredag med träning, mat, vin och skratt och prat! Somande sent och upp super tidigt för att pack in fem hundar, massa packning o sedan åka hela den långa vägen ner till Valdemarsvik, sedan den slingringa lååååånga vägen ut till Brevisknäs! Fina banor, djur och förutsättning gör såklart att det är värt allt!
Vi hade laddat med filtar och varm choklad så vi mest bara mös i solen!

Lördagens poäng

UTGÅNG: 20 (av 20)
UPPTAG: 9 (av 10)
FRAMDRIVNING: 9 (av av 20)

HÄMT: 36 (av 50)
Själva hämtet är jag toppen nöjd med. Han gick ut som en klocka, gick en lagom båge och slog sedan ut i ett perfekt båge bakom djuren. Upptaget var lugnt och balancerat men precis innan framdrivnings grinden så delade sig djuren i två grupper. .  Jag tyckte att Jax skulle ta de som började vandra i väg medan han absolut ville hålla koll på de som stog kvar. Efter lite övertalning fick vi tillbaka de fåren som vandrade iväg med de övriga och de gick igenom framdrivningsgrinden. Linjen fram till mig var fin, svängen runt mig helt okej.

FÖSNING: 19 (av 20)
DRIVNING: 10 (av 10)

Fösningen gick fint, lydig och enkelt att styra, bra linjer och fina grind passager. Sedan var det dags för delning..

DELNING: 10 (av 10)
FÅLLA: 0 (10) tiden slut

Delningen gick bra, in på första försöket sedan snabb kontroll av djuren men sen.. Flockarna for iväg år varsitt håll och jag fick lite lätt panik, så återsamligen blev minst sagt spännade. Jax ville inte riktigt släppa de han hade koll på och det blev bara knas av allihopa. När vi väl fick ihop dem och skulle på börja indrivningen i fålla tog tiden slut!

+ från tävlingen
Utgången och upptaget! Detta är Jax när han är som bäst!
Lyhördheten
Kontrollen i delningen

– från tävlingen
Oviljan att släppa djur (både framdrivning och återsamlingen i delningen)
Något passiv av för mycket styrning
Mina beslut i deningen som ledde till allt strul

Överlag är jag nöjd. 77 poäng utan fålla och med ett struligt hämt. Nu gäller det likosm bara att få till alla bitar på någon tävling. Men känslan var ändå bra. Bestämde mig för att på söndagen inte feg köra honom med så mycket stopp. Jag tror att det är det som gör honom lite passiv..

Och PASSIV var inte ett ord att beskriva honom med på söndagen.. Det var galen kelpie över hela banan.. Kastade sig framför djuren i hämtet, snurrade inte mindre än tre gånger genom hela banan och var riktigt PÅ! Men ändå så gillade jag det! Han drev på djuren utan stopp, tryckte verkligen bort dem i fösningen och mötte jag hans blick i drivningen så var den INTE så mild så att säga. Poängen var ABOLSUT ingenting att skryta med men attityden hos hunden var RÄTT!!

Bra linjer (när han inte snurrade), Bra delning (återsamlingen katastrofalt dålig = mitt fel igen).. Bra fålla!

Kul att köra honom galen även om jag mer än en gång utbrast ”Men vad GÖR du nu?”

Jag vill ha honom mitt i mellan lördagen och söndagen..

Bilder kommer!

TACK ELIN O ANNA för en toppen skön helg! Snart är det er tur =)

 

En reaktion till “Tävlingar på Breviksnäs

  1. Härligt att läsa att du fick fin känsla av ditt och Jaxons arbete i helgen! Hade varit roligt att vara på plats att se er, det får bli en annan gång!

Kommentera

