Sparad i Jax, Sandras funderingar, Vallning

Tröttsamt..

När man hör hur ”folk” runt omkring en pratar blir man lite lätt ledsen och inte så lite matt.. Jag har valt att vara helt ärlig kring mitt hundägande, kring mina hundar och våra styrkor och svagheter.. Men när man får höra att det slängs med kommentarer som ”Herregud han vallar ju som Balder” så blir man lite ledsen.. (OBS Jax heter Balder i stamtavlan)

Jag har försökt att behärska mig kring detta men det gick inte längre.. OBS detta är inte ett försvarstal om Jax detta är bara jag som måste få uttrycka min otroliga frustration över ”folk”!

Jax när han är som bäst
(full focus, bra attityd och massvis med koncentartion och tryck)

Jag och Jax har haft och har ibland fortfarande ”problem” fram för allt i tävlingssituationer då han blir ”för lydig” och passiv.. Om jag styr som en galning och vrålar på honom blir han passiv, får högt huvud och blir osäker på vad jag vill.. So what! Detta är MITT största intresse, min hobby! Jag älskar att träna hund och jag tycker att det är sååå roligt att tävla.. Jag tävlar INTE för att visa upp min hund, jag tävlar inte för att visa att kelpien kan jobba så självständigt så och att man inte måste träna den.. Jag tävlar inte för ”folk”.. Jag tävlar för att testa av oss, för att träffa vänner, för att komma iväg och fram för allt för att ha roligt!

Jax när han är som värst
(bakåtvikt i kroppen, öronen bakåtvända beredd att kasta sig iväg på mina kommandon, skulle absolut önska mer driv framåt och mindre fokus på mig)

Det är på något sett mer okej att ha en hund som är helt galen, helt ur hand, som inte tar ett endaste kommando, jagar får, springer som en tok och/eller biter.. Men man får inte ha en hund som är övertränad, för känslig på mina signaler och blir passiv. JA! Jag har tränat Jax för mycket, absolut för tidigt och fram för allt fel! Men vi övar, varje gång vi träffar får övar vi på våra svagheter (och styrkor såklart).. Vänder jag ryggen till så fixar han allt, han var som en ångvält mot kossorna, och när jag senast på tävling släppte av honom var det minsann kelpie över hela banan.. Jax ”svaghet” är inte djuren.. Det är jag! Alla Jax-ungar är ”bättre” för att nu slänga oss med vardagstal.. Det är helt fanastsik att se alla hans goda egenskaper mixat med Alvas i dessa underbart härliga små individer. Det bevisar enligt mig att han inte är ”sån” utan att det är jag som skapat honom så.. Jag tror absolut att Jax hade varit annourlunda hos någon annan men det spelar ingen roll. Vi klarar allt vi ger oss på, i mina ögon är han fanastisk men när blir han en erkänd vallhund i ”folks” ögon?

Är det när han har vallat över 500 djur? Vallat minst fyra olika djurslag? Jobbat i flera timmar konstant utan avbrott? Simmat långt ut efter ett paniksalget lamm och ”vallat” hem det genom vattnet? Eller är det när han kan ställa ut tävlingsflockar en hel dag på långt avstånd och styras av viskningar? Är det man man kan skicka honom blint i farten på ett helt nytt ställe på helt nya djur och vara helt säker på att han absolut inte ställer till det? Är det när vem som helst kan valla med honom och han gör allt han kan utan att försöka ta över? Eller är det när några ”folk” står på en tävling och bedömmer det JAG gör för att förstöra för min hund..

12 reaktioner till “Tröttsamt..

  1. När du skriver allt han klarar så blir jag jätte imponerad och stolt , jag kan fylla på listan med att Jax är en globetrotter utan dess like , kan umgås med hundar & människor & djur i alla situationer , klarar alla krav som ställs i vårt nya snabba samhälle.
    En kanonhund med andra ord !

    ”mormor” till Jax

  2. Förstår precis vad du menar! Jag tycker ni är super duktiga och skulle bli jätte glad om jag fick en så fin vallhund som Jax! Ni imponerar iaf på mig 🙂
    Kraaam

    1. Skönt att någon förstår! Jag vill liksom inte påpeka att Jax är felfri på något vis! Bara uttrycka min irritation mera..

      KRAMAS TILLBAKA!

  3. Måste ju jag som inte ens är särskilt förtjust i kelpie uttala mig.. Detta handlar inte om kelpie eller ej,, det handlar om att alla alltid tycker en förbannad massa utan att stå för det …
    Sandra du älskar din blå o jag måste ju erkänna att jag har ju haft förmånen o lära känna honom o till o med i mitt extremt ”rena” BC hjärta så har den där blå en plats..

    Stå på dig gumman annars gör någon annan det o du viktigast av allt är vad DU tycker för det är DIN hund o ingen annans,,,,,

    Kram från oss

    1. Tack Cima! Dina ord värmer.. Jag vet att du om någon vet hur det är och känns när ”folk” pratar.. Sen är ju du en bättre människa och har så att säga kommit över det.. Men jag jobbar på det, lite av frustrationen kommer ut så här!!

      Den blå tackar så ödjukast att han får plats i ditt hjärta och undrar när det är dags att komam o hälsa på så han kan trampa med sina stooora tassar på din badrumsmatta =)

      Tack för att DU är Du! ❤

  4. Bra skrivet, Sandra. Din Jax är helt underbar och du kommer att få så många lyckliga stunder med honom…skit i vad andra säger, du vet vad han kan och det borde du vara stolt över, inte bara över honom utan över dig också, du är så ambitiös och duktig. Ni kommer att komma långt….vänta bara!!!
    Kram

  5. Inte lätt att vara mitt i vallhundsvärlden kan jag förstå! Folk snackar alltid, i vilken ”hundvärld” man än är i!
    Kul att läsa att du verkar ha koll på dej och din hunds svagheter och styrkor! Skulle varit kul att få dina ord om Viska! Jag kan ingenting om vallning, men vi vallar, jag vill i alla fall påstå att det vi gör i fårhagen är att valla. Men vad ”folk” skulle säga törs jag inte ens tänka på… MEN det funkar i alla fall för mej och Viska. Hon gör det som ska göras. Om det är rätt vet jag inte. Men det funkar för OSS. Det borde ju vara huvudsaken! 🙂

    1. Anneli om vi säger så här.. DU har fattat vad som är viktigt! Att man funkar tillsammans, att man får ”jobbet” gjort! Sen att man har skoj därimellan!

      Det vore toppen skoj att få se din Viska, hör bara av dig om du befinner dig i närheten av Norrköping eller Stockholm!! =)

  6. WORD! Bra skrivet! Stå på dig! Folk i allmänhet är så jäkla rediga och snabba att döma, det är så himla tråkigt. Det viktigaste är att du trivs med din hund samt att du vet vad era svagheter är så att ni kan bli bättre. Alla hundar har svagheter, det finns ingen ”perfekt” hund. Stor kram till dig, skit i vad folk säger och fokusera på det som är viktigt! Du och dina hundar! ❤

Kommentera

