Sparad i Träning, Vallning

Projekt invallning

Jag älskar utmaningar och jag tycker att det är så roligt när folk frågar om vallningshjälp. Då måste man ju bara ställa upp! Så Anna hämtade upp mig igår så sov vi hos henne.. Så mysigt att vara i hennes lilla hus.. Både jag och hundarna känner oss riktigt hemma där..

Började dagen med att kila ner och hämta lite ägg (åhh ge mig en gård nu) sedan tog vi en mysig frukost sedan var det dags. Tillbaka till kvigorna vi tidigare vallat på..

 Beat han fixar han

Samma förutseende, klockrena flanker och fortfarande otroligt lyhörd.. 

Efter några vändor på kossorna var det dags för nästa uppdrag. Tokspringinga nervösa finullskorsningar (och nått pälsfår).. Sagt o gjort.. In med hundarna i bilen och sen bar det av.. Jag gillar känslan av att komma till ett nytt ställe, se sig omkring och sen tänka ut en plan för att på bästa o smidigaste vis hantera fåren. Vi skulle ta ut dem på en vall för att träna lite på dem och efter att vi ändrat vår utspungsplan några gånger fick vi med oss en lite grupp lugnt och balanserat.. Ett riktigt teamwork där Anna kör sin Jim och jag kör Jax. Vi valde att inte ta alla fåren för enligt uppdragsgivaren var baggen (med horn såklart) inte att leka med så han var ju tvungen att få några damer kvar hos sig.. Jag i Anna turades om vem som skulle gå in och sortera och stänga bort baggen.. Lite spännade sådär men han skötte sig och vi kom oskadda därifrån!

”Flytta på er.. Annars…”

Snygg-Jim

Herre på täppan

Finflankande liten

Fösa fösa

Man sparar det bästa till sist som det så fint heter.. Min stjärna!

OBS! Nu kommer det lite Jax skryt.. Han är ju bara för bra den där blå alltså.. Ena timmen vallar kor som om han inte han gjort annat sedan fixar han lite med några halvhysteriska tackor och han behåller sitt lugn, är sig själv och tar det hela med en klackspark.. Han blir inte upphetsad på nya ställen, han ställer inte till något. Vi har verkligen jobbat ihop oss jag jag Jax, vi är ett team och det känns som om det finns väldligt få saker som vi inte skulle reda ut tillsammans. Jag gillar verkligen känslan!!

10 reaktioner till “Projekt invallning

  1. Härligt! Jäklar så snygg han är din Blå,, du lyckas verkligen ta fina bilder på honom,, vilket uttryck han har,,, man får liksom inte nog av att titta på honom ! Kramiz

  2. Härligt det låter, massa jobb med duktiga hundar! Kan det bli bättre? Du har verkligen fångat ett fint kort på jax, Tjusig är han!!

    1. Det är härligt! Jag tycker om att träna men att göra det på riktigt, det man faktist tränar för är ju snäppet bättre!

      Tack för fina ord om kortet jag är själv barnsligt nöjd med bilden.. Och motiet =)

  3. Tänk om vi ändå bodde närmare varandra då kunde vi hitta på en massa skoj ihop!

    Hoppas du har en underbar helg, det förtjänar du 🙂

    Och jag instämmer i att bilderna är helt fantastiska!

    KRAM!

    1. Ja du Elin så tänker jag ofta =)

      Tack för kommentarerna om bilderna! Jag måste ärligt säga att jag är riktig nöjd..

      Vi har haft en skön helg men nu är det dags att åka hem o ta tag i vardagen igen!

      Kramas ❤

Kommentera

