Sparad i Foton, Jax, Working Kelpie

Nu börjar den..

Flås säsongen alltså. Så fort solen visar sig på himlen börjar Jax att flåsa. Jag vet att när jag för länge sen läste på om kelpien (nu håller jag inte isär Working Kelpie och Australiska Kelpie för att i min gamla gamla hundbok stod det nämligen bara kelpie) men i varje fall då kallade man dem hundvärldens kameler. Att de skulle vara så vana att jobba massvis med timmar i den australiensiska hettan att de knappt behövde något vatten. Det är ju väldens påhitt. Jag tycker Jax nästan flåsar mer än någon hund jag träffat. Då har ju ändå han en pappa som är importerad från Australien menar jag. Har vi varit ute och gått en kilometer så flåsar han, högt och ljudligt och han är riktigt törstig. Tack och lov har han någon magisk förmåga att nosa sig till vatten så han löser det själv . Tänk nu inte otränad eller stressad för det stämmer inte någonstans utan helt enkelt bara flåsig. Han kan arbeta en hel dag och vara konstant hetsflåsig, bara han får vatten! Han tycker inte heller om sol, alla mina border collies har älskat sol, Khim solar gärna till exempel. Tvingar man Jax att vara i solen gräver han direkt en grop där han kommer ner i den undra kallare oftast lite fuktigare jorden och lägger sig där. Överlevare absolut men så långt ifrån en kamel man kan komma.

varm_kelpie_2Flåskelpie nummer 1 – Jax

varm_kelpie_1Flåskelpie nummer 2 – Linas härliga Allan

varm_kelpie_3Flåskelpie nummer tre – Jockes Jet,Jax halv morbror också han med massvis med australiensiska hundar i stamtavlan men en flåsare utan dess like 🙂

2 reaktioner till “Nu börjar den..

  1. Dingo verkar ha läst din hundbok, för han flåsar sällan och dricker ungefär var 3:e dag (men då dricker han mycket). 😉

    1. Men se där ja. Dingo han kunde minsann läsa… Hans syster Rut är ju faktiskt lite likadan, hon flåsar liksom inte i onödan nu när jag tänker efter.. 😀

Kommentera

