Sparad i Foton, Khim/Jay valpar, Valparnas första 8 veckor, Valpning

Nu är dom här!

Vid tio i morse gick vattnet och två timmar senare föddes vår första valp. Med rumpan först hon. Khim skötte det hela med bravur. Jag böjer mig ödmjukast för tikar med starka instinkter att ta hand om sina valpar. Ingenstans kunde man märka att hon är en första gångs tik.

TIK nummer 1, föddes kl 12.10 och vägde 270 gram
tik1_0En riktigt liten kopia av sin mamma, hon känns sådär duktig och lite små viktig,
hon hade en enorm förmåga att alltid lägga sig i när nästa valp skulle födas fram!

TIK nummer 2 aka TINY föddes klockan 13.10 och vägde 143 gram
tik2_0
Hon är riktigt riktigt liten och vi gör allt vi kan för att få i henne näring och hålla henne varm.
Hon äter riktigt bra och hon känns piggare redan! Håll tummarna för henne de kommande dygnen.

TIK nummer 3 aka KROKEN föddes klockan 13.40 och vägde 340 gram
tik3_0
Anna säger till mig, jag tror hon krystade.. Nej säger jag och tittar under Khimmies svans och ur vulvan sticker det ut någonting litet, det tar mig ett tag innan jag inser att det är en svans med en liten liten krok på längst ut. Jag tar tag i kroken och försöker känna efter och hittar två små bakben. Och strax därefter föds hon med rumpan först rakt ner i min hand vrålandes för full hals. Är det någon som är på fel ställe och skriker så är det hon!

TIK nummer 4 föddes klockan 14.30 och vägde 310 gram
tik4_0Den enda tiken som föddes åt ”rätt håll”, finfin teckning med nästan en prick i nacken.
Vi får väll se om hon är den normala i gänget eller om det är hon som går mot strömmen

Hane 1 föddes klockan 15.10 och vägde 310 gram
hane1_0
Första grabben i gänget och han gjorde så klart som de flesta av sina systrar.
Kom med rumpan först såklart! Han är den enda av dem som inte har helvit krage.

HANE nummer 2 föddes klockan 15.40 och vägde 297 gram
hane2_0
Glad blev jag när jag vände upp och ner på den här grabben och såg att han också hade snopp,
två pojkar fick vi tillslut! Han har en finfin prick i nacken!

TIK nummer 5 föddes klockan 16.32 och vägde 277 gram
tik5_0Efter den sjätte valpen la sig Khim tillrätta och kändes klar. Men sen började hon flåsa och satte sig upp..
Khim rapade till och under henne sticker det ut en fot. En bakfot. Sista valpen föddes såklart även den bakofram!

En tik med bred bläs och ett vitt ben och ett ben med färg på. Som en kelliegårdare med andra ord.
(både Khim och hennes mamma har ett färgat ben och ett vitt)

0_alla1
0_alla2
0_alla3
tik2_0_1
Nu är allting lugnt och tryggt. Khim tar hand om dem på bästa sätt. Hon är en trygg mamma som vet vad hon vill. Hon var ganska omild i sin behandling av valparna när de föddes och bet navelsträngar utan att blinka och såg till att slicka dem rena snabbt. Så underbart glad och tacksam för min fina fina tik. Khim du är en på miljonen. När vi pysslar om lilla Tiny tittar hon på med ett bekymrat uttryck och om hon piper till ser hon till att slicka på henne tills hon blir tyst igen.

6 reaktioner till “Nu är dom här!

  1. Vilken fin upplevelse du beskrivit. Torkar tårarna och håller tummarna för att fin fortsättning på alla små ”bakisar”.

Kommentera

