Sparad i Foton, Khim/Jay valpar, Valparnas första 8 veckor

En tur till Linköping

I morse strax innan sex infann sig en känsla av att allt inte var okej med Khim. Hon var inte alls som vanligt. Hon stressade, pep, var orolig, kunde inte ligga still, grävde i badrummet och var flåsig och varm. Hon försökte ligga hos valparna men kröp ihop till en boll och kunde inte slappna av. Termometern visade 39,2 helt klart feber och tankarna snurrade. Finns det en död valp eller en efterbörd kvar i henne? mjölkstockning (kollade igenom alla juver och de var precis som de ska) men ringde till veterinären. Tänkte om vi skulle fått åka akut till Strömsholm eller Bargarmossen men kom fram till att så akut var det inte och att Valla i Linköping öppnar vid nio så vi väntade. Jag försökte gå promenad med Khim, ge henne mat, sitta med henne men ingenting verkade fungera. Ringde till Valla och fick komma dit.

Världens bästa Anna hämtade upp oss, Khim, mig och alla barnen. Väl framme fick vi komma in direkt och vi gosade in Khim och valparna i en korg. Khim fick sedan följa med Anna och röntgas för att se om man kunde se vad som fanns kvar i magen. Det fanns en massa i magen, en väldans massa mat. Hon hade totalt stopp i hela systemet. Stackars, stackars Khimmie hade men andra ord bara riktigt riktigt ont i magen. Men det är inte så bara det, jag har aldrig sett henne så påverkad av smärta, min fina lilla hund. Vi fick ordinerat snabblaxerande medel och promenader för att få igång magen.

Veterinären som pratade med oss var helt fantastisk. Vilket toppen bemötande!!! Hon passade på att känna igenom valparna också och tyckte att Tiny kunde få sig en liten antibiotika kur för att hennes navel inte såg helt okej ut. Annars protesterade lillfröken vilt mot att bli undersökt av en veterinär.

Vi packade ihop oss och åkte hem och behandlade mamman med sitt medel och snabbt var en bra beskrivning. Nu har vi en glad, lugn och underbart avslappnat Khim som tar hand om sina små, ligger på sidan utsträckt och bara njuter av att vara nära sina bebisar.

2_alla3
När jag möter den här blicken blir jag så glad för det här är min Khim det, min kloka hund. Här får man bevis på att man ska verkligen lita på sin magkänsla. Jag känner min hund bäst och är det något som inte känns rätt ska man LITA på det. Jag är så glad att vi åkte och skönt att få lite extra hjälp med Tiny så det inte blir något allvarligt av hennes navel.

Tänkte ge er lite individuella bilder på torra och rena valpar

TIK 1
tik1_2

TIK 2
tik2_2

TIK 3
tik3_2

TIK 4
tik4_2

HANE 1
hane1_2

HANE 2
hane2_2

TIK 5
tik7_2

2_alla1
Kolla in minifötterna i mitten. Tiny ska såklart också vara med och trängas 🙂

2_alla2

Kommentera

