Sparad i Foton, Khim/Jay valpar, Noc "Floyd", Valparnas första 8 veckor

Noc ”Floyd” – sisten ut!

Man kan säga att jag ligger lite efter med uppdateringarna. Alla har funnit sig väl tillrätta i sina nya hem.

pricknäsan

Lilla Noc eller Floyd som han kommer att kallat flyttade till Tina Krulle Ringfoss med familj i Krokek. Tanken med Floyd är att han så småningom ska utbildas till narkotikahund och jobba tillsammans med Tina och bli ett av de operativa sökteamen på TKR Detection Dog Center. De jobbar med att söka narkotika, pyroteknik samt vägglöss. Jag är så glad och förväntansfull inför möjligheten att få följa honom genom hans utbildning. Tina är grundaren till Norrköpings Hundcenter där jag tidigare jobbade och vi har tränat mycket hund tillsammans.

nya familjen

Men vi måste ju ta det hela från början. Jag har med flera vänner många gånger diskuterat om just varför border collien INTE används så mycket inom polis och privat som sökhundar. De är ju inte för inte världens mest lättränade hundras. Många oroar sig för ljudkänslighet och miljöpåverkan.. När Tina ringde mig när valparna precis var födda och vi pratade om ju border collien som ras och deras för och nackdelar och vad hon sökte i en hund så sa jag att jag skulle hålla utkik om det var någon i kullen som jag kände skulle kunna passa hennes önskemål. När valparna var sex veckor och jag hade följt dem noga noga började en tanke ta form i min hjärna.

gapar stort

Den där fluffiga hanen som vi kallar Noc, han med de stora vita tassarna skulle ju kunna passa som handen i handsken. Han har den där otroliga nyfikenheten som krävs för att klara av all miljöträning som en operativ sökhund behöver, han har ett naturligt lugn och han har massvis med driv men utan stress. Han är mycket, han står stadigt på sina knubbiga ben och han bara vill, vill och vill. Han rymde allra först ur valphagen, sprang längst in under vedboden och kom utbalanserades på en vinglig plastbåt med ett lyckligt leende på sina läppar! Han galopperade fram under sin första koppelpromenad MYCKET ivrig att upptäcka allt han kunde!

Av Tinas rapporter att döma har han funnit sig väl tillrätta. Han visar alla de egeskaper som jag sett i honom under hans uppväxt och det ska bli OTROLIGT spännande att följa Tina och Floyd och se vad de han uträtta tillsammans i framtiden. Jag säger bara ett stort LYCKA TILL från oss alla!!!

Jag han med att släppa honom en gång på får innan han åkte till sitt nya hem och han tände direkt! En trygg och framåt liten herre med fina avstånd och ett lugn mot fåren. Tina ska även valla med honom och det ska bli roligt att se dem utvecklas även där!!

vallar2

vallar1

Kommentera

