Sparad i Foton, Ila, Jax, Khim/Jay valpar, Ness, Tee, Vallning

Släken är allra bäst!

Det har varit mycket familj på senare tiden. Kräftskiva hos pappa – trevlig kväll med många ur människofamijlen på plats!!

Vallning hos Jocke och Elin. Jax dottern Ness var såklart på plats! Att umgås med Ness är som att träffa en förlängning av Jax. Det känns som om vi träffade henne senast i förrgår! Hon blir ÖVERLYCKLIG av att träffa oss och det känns så fint på något sätt 🙂 Känner mig så glad varje gång vi träffat henne!!!!!

DSC_0942Ness

Vi fick äran att hjälpa till och flytta på fåren. Här känner jag att Jax har ibland den här förmågan att i mina ögon vara magisk. Han förstår uppgiften, han utför den på bäst sätt och han är verkligen i sitt esse! Förflyttningen gick ut ur fårhuset över gårdsplanen, förbi kossorna, mellan husen, längst med den smala vägen mellan hagarna och in i hagen. Var hund (och person) har här sin givna plats! Jax och jag först för att kunna styra, bromsa och se vart djuren vill dra, styra tillbaka dem på utstakad väg och att planera. Elin gick med Ness bakom djuren. Hon är en maskin den där lilla blå, hon matar på med ett ordentligt tryck men är snabb som en vessla i sidled om så skulle krävas. Kan gå på en flank och bara trycka trycka trycka men kan direkt riktas om för att trycka på något annat ställe. Den lilla damen behöver man inte skämmas över.

DSC_0958Jax

När vi flyttar får med far och dotter ger det mig en känsla av att det är ju så här det ska gå till. Nästa generation ska klara av allt den tidigare gjorde och lite till. Ness är bättre än Jax, den kombinationen blev riktigt bra, Alva och Jax kompletterade varande på allra bästa sätt och det blev bra hundar. Det måste ju vara det som avel gå ut på. Att kunna lämna vidare det bästa ur den generationen och se till att nästa blir lite lite bättre. Då har man lyckats med sin avel!

Förflyttningen gick om jag nu får säga det själv – klockrent!!! Fåren var precis där vi hade tänkt och kom dit de skulle! Att få hjälpa till och att få göra lite riktigt jobb är som en drog för mig. Jag känner mig hög och helt euforisk efteråt… Drömmer mig bort till jobb med många hundar och massvis med får…

DSC_0926Malin och Ila

Vi fick tillråga på allt träffa Khim dottern Ila som bor hemma hos min vän Malin. En liten mini-Khim, vi mötte upp dem och hivade in dem i bilen och jag tog Ila i mitt knä och det kändes som om hon aldrig åkt. Fina lilla fluffunge!!! Hon är en mycket framåt och orädd tös med skinn på näsan, social, busig och glad, lätt för att slappna av och trygg i miljöer. Hon ville inte riktigt tända på får men hon tittade på dem och var helt orädd så det kommer!!! Floyd, Link och Tee har ju tänt på sin andra eller tredje träff med fåren. Khim var glad över att träffa sin unge, hon är så cool med dem, hon bara lägger sig bredvid dem och känns sådär nöjd när hon får umgås med sina fina barn.

DSC_0980Tee, Khim och Ila

Tee fick känns på att hantera djur lösa på ett fält och jag tycker att hon skötte sig fint!

Elin körde även sin Lipp, ett barnbarn till Jax efter hans dotter Lizzie som Anita på kennel VanPelts har kvar hemma. En fin tik som vi pysslade lite med för att få henne att tänka som vi ville. Kul att träna och titta på lite kelpie för ovanlighetens skull. Jocke körde sin Boss (från Jasna på Torpvallarens) och den hunden gillar jag skarpt. Han är en Beat light utan bett, och med bättre flanker men med samma jävlar anamma i träning. De kommer att bli farliga i framtiden de där två.

DSC_0949Jocke och Boss

Khims träningspass med mig ska vi inte prata högt om men däremot går hon fint för sin husse för tillfället. Vi skulle behöva en lite större flock för att lösa upp oss båda och sen skulle hon må bra av att gå trångt. Damen blir SPÄND med mig och då blir jag så att jag vill peta i en massa detaljer och då försöker hon bli snabb då blir jag uppstressad osv.. Hon gör inget dumt mot djur och hon lyssnar alltid på sina stopp med det är inte det där härliga flowet som jag är van vid med henne. Vi får träna mer och bättre helt enkelt!!!! Nu efter valpkullen har hon verkligen kommit tillbaka starkare än någonsin, hon tittar på mig med den där blicken som säger TRÄNA TRÄNA TRÄNA, KÖR KÖR KÖR, NU NU NU!!!

Denna helg ger mig så mycket energi!! Vallning, vänner, mingel, bra hundar – det är så det ska vara helt enkelt! TACK ALLA!!

Mera vallning blev det på måndagen då Amanda och grabbarna kom förbi. Vi åkte ut till Peter och Veronicas får i Kolmården. ÅTERIGEN TACK! Tränade hund, pratade hund, pratade får. Går in i hagen, Jax vet bara på ett ungefär vart fåren står. Skickar ut honom på ett halvdolt höger i högt gräs, han slår ut fint, kommer upp bakom fåren, Peter säger att de alltid hamnar längst bort i hörnet.. Jax fångar upp dem som ett proffs och kommer med dem spikrakt till mig, vi tar dem längst staketet mot 25an och Jax tar varje flankeringskommando på vissla som om han var en IK-2 KUNG.. Håller avstånd, håller de lättfotade damerna på plats, vi går lugnt och ställer in dem i 25an. Tydligen första gången fåren togs in med hund. Jax fick det att bli enklare än enklas. Han är bra när han är bra!

DSC_1034Khim

Tränade de där andra hundarna en sväng. Khim var spänd, hon gör så fina saker.. Men känslan saknas… Mattias körde henne och då är hon mer avslappnad. Tack älskling för att du kör med henne så jag kan få njuta av henne på avstånd. Amands Ted (som också är från Torpvallarens och helbror med Jockes Boss) går så fint, jag gillar de där hundarna. Han är lite av en anan typ än brorsan Boss men jag gillar honom skarpt. Mjuka underbart fina rörelsen, massvis med känsla och naturliga avstånd. Tummen upp för bra vänner med bra hundar.

DSC_0996Ted

Fick se Peter och Veronicas Emmet (från Roclines kennel) igen och där händer det grejer. Envisare husse från man verkligen leta länge efter. Det kommer att bli bra när det är klart, han har alla bitar man vill ha i en hund, nu ska vi bara få allt att hamna på rätt plats. Ser fram emot att se honom utvecklas.

DSC_0999 Peter och Emmet

Tee fick gå lite i lina, hon är fin. Hon vill gå både rakt och stoppa i sidled, mycket känsla. Vi pysslar väll på lite i lina och kanske lite lös för att se vad vi ska släppa fram. Jag gillar att tända mina unghundar tidigt och sen kunna pyssla sakta med vad jag vill ha och inte. De är så enkla och styrbara som små!!!

 DSC_1019Tee

DSC_0956Ila

2 reaktioner till “Släken är allra bäst!

  1. Tack själv för en jätte trevlig dag – det var jätte kul att ses igen, får lov att säga välkommen åter (snart) :). Vad fint du skrivit om Ness, det värmer verkligen att läsa. Hon blir verkligen så glad av att se er, känns som ett gäng hon hör hemme med 🙂

    Tycker nog du är lite hård mot dig själv när det kommer till passet med Khim, men förstår allt för väl vad du menar med att detaljerna är fina men känslan inte är där – så kan jag känna väldigt ofta!

    Kram från oss!

    1. Vi kommer gärna tillbaka! Det är så okomplicerat att träna hund med er!!

      Nessan är FIN! Inte bara för att hon är världens bästa mini-blånäsa utan för att hon är en grym vallhund! 😍

      Jag gillar att våra ligor inte setts på länge men ändå bara fungerar de helt klockrent!!! 😄

      Förstår vad du menar om Khim. Lätt att döma sig själv hårdast, har försökt att vara mindre perfektionist och bara låta henne jobba på och det känns som om vi kommer någon vart!!!

      Ta hand om er alla! STOR KRAM

Kommentera

