Sparad i Foton, Khim/Jay valpar, Link, Noc "Floyd", Tee, Vardag

Renovering, vallning och agility

UPPDATERAT GALLERIET MED BLANDADE BILDER

Det är ju alltid så att jag på något sett ligger efter med bloggandet. Det finns så mycket roligt att göra så att jag inte hinner skriva om det roliga vi gör. Mitt i alltihopa har vi gett oss på att små renovera lite hemma. Vår lilla enkla hall skulle inte bjuda på några problem alls.. Trodde vi alltså. Det blev både dyrare och tog betydligt längre tid men nu är tillslut väggarna SLÄTA och första lagret färg på plats. Snälla pappa handlar de vi ska ha på IKEA (fanns ju såklart inte i Linköping) så ska det nog bli finfint hemma hos oss snart. Problemet med att renovera just hallen hemma hos oss är att den har anslutning till alla våra rum och att man då måste passera den vart man än ska. Detta ihop med tre halvvilda hundar som inte har fått den aktiveringen de brukar då vi har fullt upp med våra projekt blir lätt kaotiskt! Tee har smakat på flytande spackel, ätit täckpapp och fått målarfärg över hela henne. Khim har mest varit i vägen och i och med att hon fortfarande fäller efter valparna brottas vi med hennes päls i målarfärgsburkar och på de nymålade väggarna.. Jax tycker inte om förändringar, ommöbleringar och att det är trångt så han har mest lidit i det tysta..

Vad har vi annars haft för oss då? Vi har träffat Link och Camilla massor, de kom och hälsade på för att vi skulle kunna ögonlysa och vaccinera syskonen. Här är jag lite överambitiös som lyser dem även som valpar. I och med att föräldrarna är gentestade så kan de inte ha CEA och det är en av de sjukdomar man främst ögonlyser dem för som små men det finns även en hel del andra sjukdomar som kan förekomma på border collie så jag vill vara extra säker. Nu var ju både Tee’s och Linkans ögon var toppenfina så inga problem där! Skönt!

DSC_1103

De är så härliga att ha med sig sådär hos veterinären, lugna och trygga!

DSC_1091DSC_1090DSC_1087

LINK, TEE & FLOYD

Vi han med att valla lite samt att svänga förbi Tina och träffa och träna lite med henne och Floyd. Det man kan se på valparna genomgående är att de är trygga individer som gärna går sina egna vägar. När man övertygat dem om att stanna kvar och samarbeta är de toppen men de testar gärna både en och två gånger om det inte var så att man fick springa fram till sina syskon J Jag gillar verkligen vad jag ser i både Link och Floyd!

DSC_1097

 Camilla och Link jobbade på med följsamheten och att man INTE får hälsa på alla man möter. Här är jag STENHÅRD med mina valpar. Vi har ingenting med någon annan att göra. Efter lite träning gick Link uppför Kungsgatan med massvis med människor med ögonkontakt med Camilla och en stolt viftande svans. Han brydde sig inte om någon! Så härlig att se dessa små individer när de riktar om all sin energi mot sin förare. Det slutade med att vi gick lösa med både Link och Tee i parken och kunde bryta dem när de hetslekande for fram som vildar. Så vill jag ha mina hundar! De får göra i stort sätt nästan vad som helst så länge de lyssnar och går att bryta. I och med att vi aldrig hälsar på vare sig människor eller hundar tror inte mina hundar att det går att hälsa på folk man möter, de har ju aldrig fått pröva på det.. Då finns inte heller någon förväntan alls och jag slipper all typ av frustration, det lättaste sättet att få en hund trygg i olika typen av möten tycker jag.

DSC_1041

I vallningen är Link MYCKET, han är stark mot djur och lugn, han flyttar djuren på 20 meters håll och har koll. Går hellre framåt än flankar men rör sig fint i sidled om djuren går iväg.

DSC_1053

Khim och jag pysslade på med lite vissel träning och bara lite upplösande flankeringsövningar. Bättre känsla helt klart och jag känner att vi är på rätt väg! Slängde iväg några anmälningar till ett par tävlingar så får vi se om vi kommer med. Spännande, det känns som det var evigheter sen jag tävlade vallning.

Annars har vi hunnit med en Västerviks helg, träffat Mattias släkt och Camilla och Link igen. Vi har tränat agility, grillat, gått på promenad, varit på golfbanan, sovit och bara tagit det lugnt. Ja en så där helg man får energi av helt enkelt.

DSC_1107

Nu längtar vi efter helg och att få göra färdigt hallen!

Kommentera

