Sparad i Jax, Tävling, Vallning

IK-1 i Borsnäs, Gamleby

Hösten som hade tänkt att bli Khimmies säsong blev snabbt utbytt till herr blås tävlings säsong. Kände mig helt peppad, lugn och förväntningsfull inför hans starter denna helgen. Vi har tränat sparsamt denna vecka men han har känns fin och ganska på. Precis som jag vill ha honom.

Vi åkte tillsammans med Anna och hennes Khimmie släktingar Ayla och Jim. Jag hade Tee och Jax med mig, Tee fick sitta i liten egen bur för att inte terrorisera de stora hundarna som samsades fint i bakluckan.

Vi kom fram i lagom tid och efter att släpat en miljard saker, ni vet, väskor, stolar, käppar, filtar, täcken, kylväska och fyra hundar. Camilla och Link kommer och är hejjarklack och vi alla satte oss ner drack lite te och bara spanade in banan.. Den var svår för att den var ganska liten och trång. Vi skulle hämta ner i en dalgång med ganska kraftigt drag åt höger.

Mitt i allihopa kommer det en man med en hel drös med fina vallhundsstavar, jag ser en mörk fin och känner direkt att den där bara måste jag ha. Har länge varit på jakt efter en fin stav och kände att denna passade mig helt utmärkt!

20131002-083323.jpg

Innan min start gick vi en sväng jag och Jax. Han känns så ”lagom” innan start. Han kollar på fåren men har inga tendenser att stressa iväg utan går liksom och spanar in banan och hur de andra hundarna gör det! Ganska snart blev det vår typ då tre ekipage innan oss bröt av olika orsaker.

Ställe upp med Jax på höger sida, väntade in domarens ok och skickade honom. Han går ut helt perfekt, kommer upp bakom djuren, jag tänker här i en halv sekund om jag ska lägga honom ner bara för att men inser att han har en plan och jag låter honom få köra på den. Han lyfter djuren på ett superfint sätt och kommer med dem till mig, får ge honom något kommando men över lag gör han hela jobbet själv. 47 poäng på hämtet (av 50) fullt poäng på både utgång och upptag, TACK för den bästa blå!

Fösningen och drivningen rullar på helt okej, lite vingel men vi styr upp det. Dags för delning. Men det går inte att dela. Jag går in lite halv offensivt som vanligt men det leder ingenstans. Det snurrar runt, jag får iväg ett ensamt djur men aldrig något riktigt bra läge. Jaxon gör så gott han kan men det vill sig inte. Tiden tar slut och vi plockar av fåren från banan. Jag är galet nöjd med min hund, tänk sånna hämt han gör!!!!

Anna har världens otur med sina starter, bättre lycka till nästa gång fina vän!

Efter att tävlingen är slut tar vi med oss ligan på en skogspromenad, underbart att se fem hundar som bara far runt i skogen. Vi hade fått låna Mattias pappas lägenhet mitt i centrala Västervik. Kolla in utsikten från balkongen.

20131002-080917.jpg

Vi tar ett glas vin på balkongen och gör oss i ordning. Går 200 meter längs vattnet och sätter oss på restaurang Guldkant, tar in varsitt glas champagne och äter en suverän trerätters middag med gott att dricka till. Somnar utan problem den kvällen.

Upp i lagom tid nästa morgon. Dags för dag två. Anna är sugen på revansch sedan gårdagen och jag har bestämt mig för att denna gången SKA vi dela och gå hela banan.

Större banan idag och mer plats. Vi får rusa fram till pinne för hunden innan oss vill inte hämta. Jaxon känns som om han har koll på läget, skickar höger och han springer väldigt målmenvetet MOT PUBLIKEN!! Panik, tänk om han springer till Anna och dem, han har ALDRIG i hela sitt liv avbrutit ett hämt men jag blev så nervös. Han springer förbi Anna med ca en halvmeters marginal och springer upp på vägen bakom henne, försvinner bakom sekteteriatet sedan en ö med berg och träd. Lite onödigt vid kan man säga.. Han kommer fram efter vad som känsn som en evighet. Får vissla om honom, han tänker ”og jasså du mener ÄNNU mera höger”, han är nästan påväg in i kohagen bredvid.. Lyclas få in honom så pass långt att han ser djuren och han slår ut i en helt normal både. Väl bakom djuren sköter han sig bra och de går rakt och snyggt genom framdrivnings grindarna. Runt mig, lite vid sväng, försningen helt okej, en krok, totalt 15 (av 20) poäng. Fångar upp dem toksnyggt efter andra grinden, lång drivning i vinkle, full pott på den (!), in i delningsringen jag känner att tiden är knapp. Delar på första försöket, full pott igen (!!!!) vrålar ”Nu Jaxon är det bråttom” samlar ihop fåren och sätter av mot fållan, liten sväng sedan går de rakt in, ett poäng bort!

Grym känsla ute på banan! Tänk vad han kan!

Anna gjorde en fin runda med bästa Jim, han är så lugn och trygg den där hunden med samma tryck som sin fina pappa Ben. Jag fick flashbacks från när Ben gick på tävling och fick hålla 50 meters avstånd till djuren för att inte skrämma dem av banan. Inte helt enkelt att köra en sån hund alla gånger så mycket bra jobbat vännen!

Vi tog många fina kort under helgen men de ligger i Annas kamera. Jag bjuder på några gamla Jax favoriter så länge 🙂jaxen1_46648248 mota vall6 DSC_0001 kopia DSC_0048 kopia DSC_0079 kopia DSC_0130 kopia DSC_0144 kopia 2 DSC_0333 kopia DSC_0480 kopia DSC_0509 kopia DSC_0562 kopia DSC_0642 kopia DSC_00831 kopia

Kommentera

