Sparad i Foton, Jax, Khim, Link, Tee, Träning, Vallning

Torphelg, massvis med vallning och grym träning

Länge sen (som vanligt).. Vallningsmotivationen var hög efter den fina tävlingen. Amanda och jag åkte ut till Jasna i Torp.. Där ute är förutsättningarna alltid så fina. Grymma får, fina hagar och man kan bara njuta. Hela ligan fick gå flera pass var. Vi växlade med att träna på en stor grupp med lamm i mindre hage och fyra lamm på stort fält.

t6

t2

Nyttigt för lilla Tee att få träffa stora grupper med får så att hon fick jobba mycket fritt. Hon fick testa att gå trångt, trycka och att verkligen hålla ihop gruppen. Hon tar sig an varje ny utmaning med lugn och fin attityd, hon hettar sällan upp sig och vill oftast göra mig till viljes. Hon går att nå, hon lyssnar och hon lägger sig på kommandon. Har börjar introducera ligg och framåt på vissla och det tog hon som ingenting!

t5

Med Tee har jag jobbat mycket på att hon själv ska lära sig att hon kan påverka djuren genom att röra sig i sidled. Jag har undvikit att trycka ut henne utan har mer lockat och lurat så att hon hamnat på rätt plats (tänkte skriva ett separat inlägg om mitt eget tankesätt kring inlärning av flanker). I varje fall har hennes tidigare träning samt hennes goda erfarenheter av att röra sig avslappnat i sidled runt djur gjort att det nu går att lägga press på henne och hon då snabbt väljer rätt. Detta skapar en okomplicerad och avslappnad situation kring vallningsträningen i stort. Jag är mycket nöjd med sättet hon hanterar träning och hur bra hon hanterar press från mig.

t3

Khim fick sig några riktiga utmaningar. Dela av, hålla isär, täcka upp och verkligen ta tag i och ta ansvar för de djuren vi tränade på. Hon fick även sortera ut och valla ut en grupp som vi senare skulle träna på. Tidigare hade jag fått styra varje steg hon tog för att hon skulle hålla djuren på det sättet jag ville men nu har det verkligen hänt något. Hon tar så många kloka beslut och håller verkligen sin sida. Den träningen hon fick hos Anna har verkligen gett så otroligt fina resultat. Hon kan ta styrning utan att tappa den egna känslan! Riktigt häftigt att köra henne så. Hon är grym den där lilla hunden, hon kan verkligen gå med djur och nu kan hån även hålla dem 😉

t9

Jaxon fick som vanligt pyssla med att hålla och styra och ta hem och hämta och ställa ut och ligga och passa. Han är som en klippa. Han gör allt man ber honom om, han hetsar inte upp sig och han är sig själv.

t8

Vi varvade träningen med massvis med promenader, samt vansinnigt god mat. Vi gav oss till och med ut på en lång promenad när det var helt kolsvart och så dimmigt att man knappt såg två meter med pannlampa. Med oss hade vi åtta hundar och det slutade med att vi var helt vilse och fick gå efter GPS:en för att hitta tillbaka.

t1Kross

På vägen hem från Jasna åkte vi bakvägen och stannade till hos Anna och pappa Jay i Märsta för lite träning på hennes får. Fem rörliga damer på stort fält i höstsolen. Tack Anna för att vi fick komma förbi.

t11Anna och Jay

t10Pappan och mamman ❤

t17Teddan

Gick en sväng med alla hundarna efter träningen och det blev ett riktigt gäng då Anna hade två hundar på kollo hemma hos sig. Det sköna med border collies (och Jax) är att man liksom bara kan släppa ihop ett gäng med blandade kön och åldrar och sen händer det ingenting.

t12Från vänster:
Veam’s Balder ”Jax”, Kelliegårdens Khim, Torpvallarens Ted, Torpvallarens Kross, Seglinges Nice ”Skorpan”, Navalls Jay, Keengreens Tee, och lilla lilla Idefix

Dagen efter var det dags för ännu mer träning. Vi fick låna fåren ute i Jogestorp. Jag och Camilla med alla våra fyra hundar mötte upp Amanda och henens grabbar. Bra träning på en rörlig grupp med tackor, ungtackor och bagge som är toppenbra för unghundarna då de går undan utan att bråka men ingen springer som vilar.

Jag körde Link, han är inte på långa vägen så tränad som Tee men har en bra inställning och är riktigt sugen. Hans enda tanke när han vallar är att han ska ta djren och gå lååååååångt och rakt och iväg. Vi jobbade på att han skulle valla till mig och det kändes som om jag lyckades få honom att förstå vad jag ville! Han varken rusar, biter eller bara rundar men han har ordentligt med tryck så han kommer att bli en läcker hane en dag. Ser fram emot att träna honom vidare!

t13
t14

Camilla fick testa att köra Khim för att förstå hur man ska tänka, vart hunden ska vara och hur det ska kännas när det är rätt. Jag tror att det är bra för nybörjare att få testa på att köra en erfaren hund för att få en klar och tydlig målbild av hur det ska se ut när det är ”klart”. Khimmie var duktig ”kurshund” och skötte sig bra.

t15
t16

Vallningen tillsammans med vänner, på olika djur med bra träning kan hålla mig igång i evigheter. Detta är verkligen MIN sport. Ser fram emot våren 2014. Målet är nu att undersöka hur träningsmöjligheterna ser ut i vinter.

t7Familjen 🙂

t4Jaxon och Kross – det skiljer tre månader på dessa herrar och de har känt varandra hela livet! 

Kommentera

