Sparad i Film, Foton, Jax, Lydnad, Tee

När lydnad blir roligt

Lydnaden är lite en sån sak som jag inte kan hålla på med jämt men när jag väl gör det försöker jag göra det ordentligt. Nu har jag kollat ut några tävlingar och nu är träningen rolig. Nyinlärning är alltid roligt enligt mig och därför blir träningen med Tee superkul för oss båda medans detalj och precisionsträningen inte motiverar mig lika mycket. Nu försöker jag blanda lite så att vi får in lite av allt.

DSC_1396
DSC_1386

Mitt mål med Tee är att börja med att lära in momenten rätt från början så att man inte behöver gå tillbaka och lära om. Även att börja i tid med saker som tar låååång tid att lära in. Därför har vi börjat nosa lite lätt på fjärrens alla skiften. Ligg-sitt är klockrena, sitt-stå och stå-sitt börjar se fina ut. Ligg-stå och stå-ligg behöver fortsätta att kluras på. Men ändå skönt att vara där nu och inte som med Jax till exempel börja panikträna och slarva.

Jag har ju blivit tvungen att lära om Jaxons hela attityd då framför allt i fotgåendet och idag var det en helt ny hund. Hans problem är att om han blir för fokuserad vill han hålla huvudet lågt och nacken spänd. Jag vill ju (såklart) att han ska gå med ögonkontakt och huvudet uppåt. Idag gick han ett kortare fritt följ utan några direkta missar!!! HEJJA!! Jag vill att han ska bli mer avslappnad och då klara av att gå längre sträckor utan missar och ljud. Detta blir lite nyinlärning och det gör att jag ändå känner att det för första gången är riktigt roligt att träna fotgående med kelpien!

DSC_1390

DSC_1417
DSC_1393
DSC_1402
Igår tränade jag med Anna på klubben och testade att lägga en target i rutan för att se vad Tee tyckte om det. Hon köpte det och vi körde några skick på bara någon meter. Idag gick jag vidare med träningen och filmade två av skicken. Jag tycker om hennes intensitet och glädje!

En reaktion till “När lydnad blir roligt

  1. Kul att du med är igång med lydnaden igen, vintern är en bra säsong för det 😉 ville du träffas imorgon ändå och träna lydnad ? Tova o jag behöver ju det =)

Kommentera

