Sparad i Blogg100, Foton, Khim, Lydnad, Tee

Lydnadskurs för Niina Svartberg

Blev medbjuden av Anna att hoppa in på en reservplats på tävlingsinriktad lydnadskurs för självaste Niina Svartberg. Behövde inte fundera många sekunder innan jag såklart tackade ja! Sen kom funderingarna, vilken hund ska jag ta? Kände ändå att det är med Tee jag verkligen vill ha den där riktiga kicken i lydnadsträningen så valet var ganska enkelt.

Kusen var uppbyggd så att vi fick flera 15 minuters pass och då fick man hjälp med det man önskade. Först ska man ju börja med det jag som verkligen har svårt för. ”Visa hur ni tränar hemma”. Suck, så svårt!! Blev lite förvirrat och mest rörigt men det visade tydligt på hur vi brukar träna.. Vi fick order om att fokusera på ett moment i taget, öka svårighetsgraden samt att blir tydligare, prata mindre och vara noga med felsignal och belöningsord.

DSC_1626 DSC_1703

Efter fem strukturerade pass kände jag att vi tagit ett STORT steg framåt. Niina sa att Tee är en snabb och lättlärd hund som behöver utmanas. Jag ska passa mig för att bli stillastående i träningen och traggla saker hon redan kan. Nyttigt att höra då jag ofta känner mig osäker i träningen och då hellre fixar och trixar med samma saker hela tiden. Det blev mycket fotgående med fokus på rätt position, uthållighet. viktigt för mig att jag belönar ”överdrivet vänster” då går hon direkt bättre i repetitionen efteråt.

DSC_1687 DSC_1630 DSC_1631

Vi måste träna mera vänstersvängar då hon ibland tappar rumpan och inte jobbar igenom svängen riktigt. Vi fick lite kritik för vår ruta, Niina tyckte att hoppen hon gör innan och påväg till rutan ska tränas bort NU. Så det är ett projekt vi jobbar på. Vi tränade vidare med att hålla apporten läääänge samt att börja röra sig med den i munnen och et gick fint. Överlag kändes det som om vi fick oss en skjuts framåt och bara tränade på. KUL! Kurs är roligt, att se andra, att prata om kursen efteråt, analysera sin egen träning och få lite tydligare pekpinnar och läxor gör mig så motiverad.

DSC_1618

Anna körde Khim och vi som satt vid sidan satt mest och njöt av att se dem tillsammans. Det känns lite som det jag gjorde med Khim har Anna programmerat om och bara buntat ihop och skapat en helt grym lydnadshund.

Det finns såklart saker som Anna jobbar med hos Khimmie men attityden hos dem som ett TEAM är grym.

Kolla bara attityden i det här fotgåendet!!

Längtar tills Anna väljer att ta ut henne på tävlingsbanan!!!

DSC_1659DSC_1622

En reaktion till “Lydnadskurs för Niina Svartberg

Kommentera

