Sparad i Blogg100, Jax, Lydnad, Tee, Träning

Hets och kräks perioden är här

Solig promenad till brukshundsklubben, laddar med sol och energi. Kommer fram till en helt öde klubb med i stort sätt torra gräsmattor. Stackars oss. 1½ timme senare var hundarna nöjda och jag också. Bra träning idag! Jag har efter Niina kursen försökt mig på att bli lite mer strukturerad och dela upp passet och inte träna ALLTING samtidigt. Hör och häpna – det går nämligen bättre då!

Jaxon fick sig ett ordentligt pass och sen blev han törstig. Jag, snäll som jag är hämtar frisk och kallt (egentligen typ iskallt) vatten till honom och han hetsdricker… Det går inte mer än en minut så bara hetskräks han, vatten och mat över typ hela brukshundsklubben. Tack för den kära kelpie… Detta är något han gör ibland. Nu mer sällan än förut men ändå. Knasiga, knasiga hund, man får ofta hjälpa honom att dricka lagom..

I varje fall. DAGENS HÖJDPUNKTER (Jax)

RUTANmålmedvetet, alltid helt rätt och snabb som attan, bra avslut!
METALLENgalopp ut och hör och häpna snabbt gripande och galopp in! ”Hetsa-hetsa-hetsa-kelpie-metoden” har verkligen gett resultat! (förut var detta Jaxons värsta moment och han gjorde allt han kunde för att inte behöva bära den där äckliga)
HOPP APPORT – Heeeeelt klockrent
INKALLNINGEN – snabbt, bra och säkert!

Mindre bra idag var fotgåendet. Han var het, dock tyst men känslan var stressad. Språng marsch funkar bäst just nu, både halter och svängar. Stegförflyttningarna är svåra när han blir het och vill tränga, då blir dom inte snygga…  Men vi får köra på, jag har ju inte tränat så mycket fotgående innan som jag brukar med mina nya metod så då är det inte konstigt att han faller tillbaka. Vi tragglar vidare med fjärren, just nu är det ligg till stå och verkligen spökar, han flyttar fram 😦 Men vi ÖVAR ÖVAR ÖVAR! Snart är jag sugen på att ta ut honom igen. LPIII är målet denna säsong!

DAGENS HÖJDPUNKTER (Tee)

FOTGÅENDETbästa träningen någonsin på klubben, hon var helt med på noterna. Känns som om jag nu kan gå lite sträckor och göra lite saker inte bara småpyssla! KUL KUL KUL!
STÄLLANDENA dom är såååå snygga, riktigt bra tryck och verkligen ett totalt stopp, fungerar både i fart mot mig (ex. inkallning) och under gång och även i rutan! Yeeees!
RUTANmindre skutt och bättre fart och inte endaste gång med ofokus och hon sprang alltid hela vägen och hon kunde stå och hon var super taggad!  Super-ruta helt enkelt!

Mindre bra var helt klart apporteringen, där slarvar hon massor. Jag fick order av Niina att fela fela fela men får inte riktigt fram den där ”oj det blev fel nu försöker jag mer” känslan hos henne så jag tycker nog att jag vill backa och köra tydligare kriterier och träna massvis med gripanden, hålla och trixa… Vi får se utvecklingen. Avslut alltså ingångar – katastrof. Både på inkallningen och hoppet, här måste tränas!

Kommentera

