Sparad i Blogg100, Foton, Jax, Tee, Vallning

Vallning x 2

I lördags åkte vi ut och träffade Jocke och Elin och lilla nykomlingen Liam (männikobebis alltså, såååå ljuvligt söt). Vi träffades hos deras fyra fårdamer. Jag tänkte att Tee inte gått på länge (minst en månad) och att jag verkligen skulle behöva hålla hårt i henne. Jag var nog rätt så överladdad om jag ska vara helt ärlig. Släpper på henne på djuren och hon beter sig så konstigt, vallar inte till mig, rundar dem inte, håller dem mot staket hellre än mig och bara blir låg eller kastar sig om jag försöker styra. Jocke fick testa av henne och han fick henne att valla fritt och verkligen komma igång mad att ta kontroll över dem.

DSC_1720

Lipp föser lugn och balanserat

DSC_1719

Elin och Lipp

DSC_1729

DSC_1736

Jockes Boss (från Torpvallarens) en riktigt fin hund, stark, träningsbar och med det där lilla extra!

DSC_1740

DSC_1725

Ness – vad ska man säga! Detta är en av de mest kompletta vallhundar jag träffat, border collie som kelpie!

Andra passet gick jag in med inställningen att jag skulle hjälpa henne och då gick det så mycket bättre. Fortfarande kändes hon väldigt omogen och lite springig men hon höll koll på fåren i stället för mig så det var ett framsteg.

Idag vallade vi hos Louise. Mötte upp Anna i morse och vi hjälptes åt att övertyga fåren om att de skulle lämna sin trygga hage och följa med ut på fältet. Fem rörliga finullstackor med stort drag hemåt. Jag tänkte att detta kommer bli svårt för Tee som för två dagar sedan inte ens kunde runda fyra små får i en liten hage. Men tänka sig. Tee var snabb okej men med riktigt fina saker, BRA avstånd, fantastiska flanker, drev lugnt och gärna. Hon tänkte verkligen till och man såg hur hon verkligen kände av de svåra fåren. Grym känsla som gav mersmak. Men jag tänker att hade hon inte fått komma igång och verkligen vallat hos Elin och Jocke så hade hon aldrig klarat av det hon gjorde hos Louise idag. Att varje träning ändå påverkar hunden i någon riktning och att en träning som man efteråt tänker lite ”ehhh jaha, hur blev det här nu” ändå kan visa sig ha stor inverkan på slutresultatet.

DSC_1809

Louise finfina Kite (For The Win Kite)

DSC_1800

Jim (Veam’s Tango)

DSC_1831

Tee föser fint och självständigt

DSC_1856

DSC_1835

Alla hundar idag både Annas fina Jim och Ayla och Louise lilla Kite skötte sig bra. Så skönt när man kan gå ihop och bara träna, värmde oss med te i soffan efteråt med snack om både hundar, vardagen, livet och träning! Detta är bättre än allting annat jag kan tänka mig. Fina vänner med ett stort gemensamt intresse för hund – Det är helt oslagbart för mig.  Ett kallt blåsigt fält i ett par leriga kängor med fårbajs men ändå magi. Tack Louise och Anna, ni är så fina ❤

Och Jaxon då. Jo, han är bäst och värst på samma gång. Oerhört bra på att fixa och trixa lite för sig själv, räddade många gånger dagens träning av de andra hundarna genom att vara på rätt plats vid rätt tillfälle men.. Med Jax finns det ofta ett men.. Idag var han totalt j-vla hopplös bitvis. Idag skulle han inte komma till mig. Alltså absolut inte alls! Vi hade lämnat över fåren till Anna och Jim och jag håller upp staketet (utan el) för att han ska komma till mig men nej..  Jag fick helt ovärdigt kräla under staketet och bli arg. Då kom han med en sån där dryg min ”jag hade kommit när jag var klar”… Jag tänker att en hund som närmar sig sex ska vara färdig, han ska liksom vara klar, han ska alltid göra likadant på samma sätt så att man alltid vet vad man har honom. Men inte Jaxon inte. Han kommer ständigt med överraskningar!

DSC_1858

Han är ju rätt så bildskön han den där blå

DSC_1780

DSC_1782

2 reaktioner till “Vallning x 2

Kommentera

