Sparad i Föreläsning, Lydnad, Tee

Specialsöksföreläsning och fotgående panik

Igår åkte vi till Krokek och gick på en Specialsöksföreläsning. Otroligt intressant och lärorikt. Vi fick lyssna på Tina Krulle Ringfoss och Ute Rüegg. De driver båda varsitt företag med inriktning på operativt sök med hund. Föreläsningen började med att Ute från Canine Teamwork pratade om vägglössök samt lite om hur det är att driva ett företag med denna typen av inriktning. Sedan var det dags för Tina från TKR Detection Dog Center att prata om arenasök samt narkotikasök. Spännande historier om verkligheten från en narkotikahunds jobb. Vi fick även se Tinas Alba (Holländsk Herdehund) söka efter narkotika! Kul att bara komma iväg och lyssna på något som inte är relaterat till det man gör dagligen med våra hundar. Tack Tina och Ute för inbjudan! Roligt var ju även såklart att träffa vår Floyd (Keengreens Noc) fina lilla unge. Han ska bli vägglösshund när han blir stor minsann!

Idag startade vi dagen med promenad i solen sen en hel timme på Norrköpings brukshundsklubb. Vad ska jag säga om träningen.. Om jag skulle kunna lägga fotgåendet på hyllan och bara träna resten med Tee hade jag sagt strålande… BLÄ för fotgående. Hon har ingenting naturligt som överhuvudtaget går att jobba med i ett fotgående. Träningsvilja/motivation ja men hon är antingen vid sidan och laddar för att springa i väg eller mitt emot mig och lyssnar som en gud. Hon är ju även inte särskilt bra på att gå vid sidan i vardagen heller. Hon hatar det! Det blir dåligt och bara fel fel fel.. Apporteringen går strålande, hon klipper metallen och springer det snabbaste hon kan. Rutan går tokbra! Hon hoppar utmärkt, fina lägganden och ställanden med bra stadga, snabb inkallning och kan både lägga och ställa sig snyggt på en inkallning. Vi har börjat med vittringen och då jobbar hon fint. I fjärr träning sköter hon sig utmärkt..  Men fotgåendet.. Alltså.. Jag vet inte riktigt hur jag ska få henne att förstå att vilja jobba med mig där? För ibland går hon fint och ibland bara tappar hon bort sig helt. Hon kan alla svängar, ingångar och sånt men hon bara BLÄ, nej jag vill hellre göra precis vad som helt annat.. Började såklart passet med en massa krångel.. Satte bort henne,, Tränade den blå, tog 10 djupa andetag och körde allting utan fotgåendet och då har vi så kul, hon är bra, så på och så rolig att träna.. Får man strunta i ett moment under en period tycker ni? Kan jag bara gå tre steg belöna och tänka åhhhh nu har vi tränat fotgående klart nu kör vi allt det andra?

DSC_1626 jaxon fot
Det här skulle kunna vara FOT enligt Tee… 

Han den där Jaxon då. Ja! Fina fina kelpie. Idag körde han en elit platsliggning med andra hundar och kommendering – inga konstigheter förutom ett dubbelkommando på uppsitt, han hade mer eller mindre växt fast tyckte han själv på de där fyra minuterna. Rutan – BRA! Metallen och Hopp-apport – BRA, Vittringen – HELT JÄVLA AMAZING!

6 reaktioner till “Specialsöksföreläsning och fotgående panik

  1. Låter som nåt jag kunde ha sagt för några veckor sedan!

    Har testat lära in/lära om FF med att klistra en tejpbit (använder post-it i början när jag håller den i handen) på byxbenet och lärt Geni trycka sin nos/kind mot den. Funkar jätte bra och hon har blivit säkrare på vad som förväntas av henne, kriteriet blir tydligare och hon tycker det är lajbans! Ibland behöver man helt enkelt förklara tydligare 😉

    Men vila sig i form kan vara bra på vissa hundar, min Kelpie var sån. Gick bäst när vi inte hade tränat på flera veckor!

    1. Skönt att man inte är ensam!! Absolut en metod man skulle kunna pröva på. Jag hoppas på att det bara är löphormoner och 10 månaders spöken i hennes huvud men är det inte det blir det absolut aktuellt med omlärning!

  2. Jag tror det är väldigt smart att ta en paus från de jobbiga momenten. Ibland efter vila har poletten trillat ner och det går så mycket lättare. Har ni testat bakmarch? Bara för att bygga ett värde för vänster sida/följsamhet ? kram

    1. Baklängesmarch har vi kört men inte med fokus på position och höjt värde på vänster sida. Vi har bara kört det som gå typ här och använt det när vi tränat ställande och läggandet så då måste jag lära om det också så det känns lika jobbigt!!!

  3. Jag tycker absolut du ska ta en paus från fotgåendet, hon är ju ung och det är bättre att lägga det åt sidan än att göra saker som bara inte fungerar! Om jag känner er båda rätt skulle jag också säga att det ni behöver lägga fokus på är attityd i fotgåendet! Absolut lägga värde i att vilja vara på vänster sida, men hur vill du att hon ska vara i huvudet under fotgåendet? Som du vet har jag fått lägga ner mkt tid på detta med Teddan och det har gett resultat och många andra bitar har funkat tack vare detta! Hellre ett steg med rätt attityd än långt fotgående som du inte är nöjd med, så att träna tre steg och sen vara nöjd ser jag inget fel med! 🙂

Kommentera

