Sparad i Blogg100, Foton, Vallning

Fårjobb, lamm och bra träning

Efter att ha kört grindar, burit grindar (tungt), lagat grindar, fixat vatten och foder insåg jag att det var länge sen jag jobbade fysisk med lite gårdsjobb men tillslut fick vi vår belöning. Nio springiga (halvilda) ryatackor, helt ovallade. Att jag tog en ensam liten bild visar väll hur bra träningen var! Tee behövde det här, djur som svarade på minsta lilla rörelse, djur som försökte springa bort, djur som lugnade sig om hon var lugn. Vi övade korta hämt (ca 50 meter) med fokus på att hon skulle ta tag i dem ordentligt på toppen och inte gå in för tidigt, jag vill att hon verkligen täcker upp i upptagen så att hon direkt får grepp om dem. Hon skötte sig fint! Körde även ligg, framåt och sakta i framdrivnngen. Hon lyssnade bra på visslan! Nu blir jag så sugen på att sätta höger/vänster på henne men jag ska nog vänta lite till.

DSC_1913

Jaxon fick sig ett ordentligt pass men fokus på innerflanker som han ibland nu kan slarva lite med. Hans min när jag ställde mig och verkligen toktränade honom och då faktisk sa till honom på skarpen var helt oslagbar. Han vände sig om men superbestämda steg och stirrade på mig och på piskan (man piskar aldrig på hunden, jämför med longering av häst) och han såg bara så förvånat arg ut! Han fnös och lyssnade bättre men såg ut att tänka ”detta är för unghundar inte fullvuxna superbra kelpisar”

DSC_1908 Vi tog oss ju självklart en vända i ladugården för att träffa de här små krabaterna och alla deras små kompisar. Några tackor har lammat och flera är kvar. Underbara små krabater. Mamman till dessa är en korsningstacka med lite finull men mest dorset och suffolk och pappan är dorset/suffolk korsning! Dessa lamm är verkligen speciella i sin teckning. Nu blir jag alldeles lamm tokig, jag vill också ha!!!!

Vi får se hur saker och ting utvecklar sig men kanske får jag i en ganska så snar framtid ha väldigt mycket mer med sånna här små lamm att göra. Mer säger jag inte nu men jag kan säga att det är stora saker på gång!

DSC_1912Finfina Meg – Drottningen av Jogestorp

2 reaktioner till “Fårjobb, lamm och bra träning

Kommentera

