Sparad i Jax, Tävling, Vallning

Tävlingspanik i Stjärnhov

Visst har vi inte tränat mer än kanske tre gånger senaste två månaderna, visst har vi bara kört fart fart fart men att det skulle bli som det blev hade jag inte alls planerat. Lördagen åkte jag och Mattias sent för att jag skulle starta sist och vi skulle slippa vänta.. Men när vi kom fram var det halva startfältet kvar och dessutom lunchpaus så tji fick vi och fick vänta i kyla, blåst och regn. Jaxon kändes sådär lagom på innan, skickade höger (hans favorithåll) Kom in något tight på toppen (18 poäng på utgången) och satte igång dem något snett (8 poäng på upptag) men sen hade jag ju tänk att vi skulle räta upp det hela så att vi tog dem rakt och snyggt genom grindarna men herr blå var av den åsikten att de minsann skulle gå på hans vis. När jag väl kom mig för att styra var det inga många meter kvar att rätta upp det på och Jaxon hade siktet inställt på att ta djuren till mig så grindmissen var ett faktum. Han ligger på på rätt ordentligt, tar dem okej runt mig och påbörjar förningen lite svaigt. Jag får aldrig någon känsla för linjen och allting känns bara svajigt. De är högt de är lågt och Jaxon är snabbare än vanligt vilken gör det hela ännu svårare. Väl inne i delningsringen har många förare innan mig blivit stående. Jag och Mattias hade pratat ihop oss innan om att vara offensiv och bara köra direkt innan de hinner klumpa ihop sig. Det är såååååå nära att det går på mitt första försök men missar med några millimeter känns det som, vi får pyssla en stund efter det men får isär dem. Har en plan för återsamlingen för att få en bra linje till fållan och den lyckas. 67 poäng, konstig känsla men bra delar. Åker trötta hem i bilen men en känsla om att jag nog har koll på hur jag ska hantera morgondagen.

424990_402724156411581_738192165_n

Världens bästa Anna och Khim hämtar upp oss allihopa och vi åker tillsammans till tävlingen (TACK FÖR SKJUTSEN) vi har nummer 14 denna dag och banan är längre och större än på lördagen. Jax känns lugnare än dagen innan och han lyssnar bra innan det är vår tur. Skickar höger som dagen innan och han gör en liknade utgång och får samma betalat 18 poäng (av 20 möjliga) upptaget samma där 8 poäng (av 10 möjliga). Nu är jag helt inställd på att jag ska stoppa honom och vissla i ordentligt så att han tar min styrning på framdrivningen men icke. Börjar vissla men avslutar med att skrika i falsett (mindre vackert jag vet) men framdrivningen blir liknande dagen innan och grinden missas även denna gången. När han väl kommer fram till mig är jag kanske något sammanbiten och vrålar till på honom att han får skärpa till sig och lyssna. Stor sväng runt pinnen med en halvledsen kelpie som antagligen undrade varför jag blivit så sur när han enligt honom själv hade full koll på sina djur. I varje fall. Banan gick toppenbra, där gick han på i fint tempo, prickade grindar och håll sig på linjerna, att jag styrde fåren helt fel på drivningen kan man inte klandra honom för..

421170_402728346411162_1373322759_n

Väl inne i delningsringen började kaoset.. Jax tyckte nog att jag verkade lite lätt hysterisk och jobbade järnet i värmen att hålla dem kvar hos oss och jag flaxade runt skrikandes (skäms skäms skäms på mig) och tillslut fick vi till en delning. Sen var det en klurig ränna som vi missade med en tacka och sen började det snurra. Mera skrikande från min sida till en stackars stackars Jax som blev allt tröttare i värmen. Jag bara önskade att tiden skulle ta slut så att vi kunde få gå av banan. Det gjorde den och vi gick av. Jag försökte klaga på Jax hos Anna men det fick jag ingenting för kan jag lova. Mitt fel hela banan!! Det får jag ta. Tog mig en promenad kramade om Jax och sa att han var bäst ändå och bad om ursäkt. Man kan ju inte vara på topp jämnt men detta är katastrof. Bryt ihop och kom igen!

64116_402727396411257_964146791_n

Tittade på Annas race med Khim och kunde bara konstatera att de två hade koll. Dagens bästa runda enligt flera och hela 90 poäng, 1:a pris och en tredje placering. Ni är grymma tillsammans!!!!

Två veckor kvar till många starter på Gotland (om vi kommer med) annars får vi lite minisemester tillsammans med Anna och Daniel – välbehövligt! Vi längtar!!!

I kväll blir det träning. Vi ska öva på bra känsla och framdrivningar!!!

Kommentera

