Sparad i Sandras funderingar, Tävling

Vallhundsprovstajm….

Jag har ju en liten grej med att just starta hundar på VP tidigt. Jag vill bli av med det, jag vill bara testa av och jag har så svårt att hålla mig…. Så därför ska jag nu erkänna att lilla lilla lilla Tee ska få testa av en VP bana helgen då vi ändå ska till Gotland och tävla. Jag kunde inte riktigt låta bli.. Hon är absolut inte alls klar och hon fick pröva på fålla in och ut för första gången igår men hon är duktig, lydig och gör ingenting dumt därför kan jag inte låta bli.. Kanske är det dumt, man kanske borde träna och vänta och gå ut och när hon är sådär super duper färdig och bara glänsa men det är inte vad ett VP handlar om för mig. Jag har gjort det en gång och det kändes nästan orättvist mot de andra att gå ut då. Nej jag ser detta som min chans att kunna testa av min unghund under enkla tävlingsförhållanden och genomföra det på ett bra sätt!

Min tidigare VP statistik med mina tidigare hundar ser ut som följande…beat1_18827072

BEAT
VP nr 1: 17,5 månader gammal  – bryter i fållan
VP nr 2: 20 månader –  GODKÄND på 72 poäng

Minns det som igår, jag var så nervös så att mina knän skakade, jag hackade tänder och var så torr i munnen så att jag nästan inte kunde prata (än mindre styra en hund på avstånd). 1a gången var han såååå het och det gick snabbt och när vi väl kom till fållan gick det inte så jag klev av. Andra gången hade jag tränat säkert tre timmar på kvällen och han var så trött så att han höll sig lugn. VILKEN lycka där ute på Brevisknäs. Jag minns den dagen i minsta lilla detalj men ingenting av vår runda bortsett från utgången. Troligtvis var jag så fokuserad på att klara av det så att jag omöjligt kunde koncentrera mig på att minnas. Så märkligt! Finaste Beaten ❤

426327_402729666411030_738831341_n (1)JAX

VP nr 1: 11 månader gammal – GODKÄND på 72 poäng
VP nr 2: 11 månader gammal – GODKÄND på 72 poäng

Lilla lilla kelpien, yngsta godkända vallhunden någonsin i sin ras. Bästaste lilla Jaxon. Hade anmält till prov på både lördag och söndagen så jag körde båda fastän han blev godkänd på första. Han var duktig och så supersäker på sin egen förmåga. Minns mest att han var nästan omöjlig att tygla vid startpinnen då utställarna hade lite problem med hans flock och han bara ville sticka upp och hjälpa till. Lycka i varje fall. På min födelsedag och allt!

181461_477105935640069_1449875424_n

 

LOS

VP nr 1: 27,5 månader gammal – GODKÄND på 92 poäng

Det här provet var det som nästan kändes fegt. Han gick så bra, han var så lugn, han gjorde det så säkert, han tog varenda kommando, han gjorde inte ett felsteg. Han var mjuk, stark, lyhörd, snygg och helt jävla bäst. En så otroligt häftig känsla att på att sätt ha sin hund helt i hand. Fina fina Los, det går inte en dag utan att jag funderar över hur långt vi hade kommit tillsammans om många saker var annorlunda.

KHIM
VP nr 1:17,5 månader – GODKÄND på 65 poäng

Ja du lilla Khimmie. Detta var ett orättvis panik vallhundsprov och det jag verkligen inte minns på något bra sätt. Vi hade haft långt vallningsuppehåll och sen paniktränat och hon gjorde allting som hon skulle jag jag tänkte att jag skulle gå ut och glänsa med min finfina hund och hjälpte henne inte och försvårade nästan för henne. Stackars Khimmie! Tack och lov är hon en duktig liten vallhund som försöker försöker och försöker och tillslut när jag kom på att jag kunde hjälpa henne så gick det ju vägen ändå.. Förlåt Khimmie. Du är värld väldigt mycket mer än dina poäng!

DSC_0704

Och lilla Tee kommer att vara 13,5 månader gammal på lördag när det är dags för oss att testa. För det är lite av ett test. Hon kommer inte jaga djur, hon kommer inte bitas, hon kommer inte rusa in och kom kommer inte bli galen och inte lyssna. Hon skulle kunna göra det riktigt fint hon skulle också kunna tappa dem då hon skulle ha svårt att styra upp dem om de hade helt galet drag i hämtet. Hon skulle kunna ta fel kommando i fösningen men hon skulle också kunna trippa på så lugnt och fint som bara hon kan och därför väljer jag att testa. Det ska bara bli kul, kul att se hur hon hanterar tävlingssituationen, kul om hon är som hemma, kul helt enkelt!!!

DSC_0024 DSC_0059 DSC_0009

3 reaktioner till “Vallhundsprovstajm….

Kommentera

