Sparad i Foton, Jax, Khim, Sandras funderingar, Tävling, Tee, Vallning

Gotlandstävlingar

Satte oss på båten till Gotland vid halv sjutiden, ordentlig sjögång, det gungade faktiskt ordentligt, jag käkade räkmacka och spillde ut hela min miniminiflaska med rosévin. Kom fram till Hamra som ligger på södra Gotland strax efter elva och byggde efter lite diskussioner ihop tältet, TACK bästa morbror. Blåste upp vår luftmadrass och kröp in. Jag bäddade åt hundarna i förtältet och byggde upp med täcken så de inte kunde smita och sen sov vi skönt allihopa. Tee tyckte att vi skulle vakna där när solen gick upp men vi sov lite till. Jag gick upp så att jag han med en lång promenad med tanke på att Tee’s VP skulle starta direkt på morgonen. Nog att hon inte är klar och vad som helst skulle kunna hända men att starta henne utan att hon fått gå en ordentlig promenad är riktigt vågat.

DSC_0393

Banan var ganska så klassisk, vi fick fem korsningstackor som hade ganska så egna åsiker om var de skulle gå och i vilket tempo så att kalla det lätt skulle jag inte göra. Första hunden greppade inte djuren ordentligt och då gick fåren av banan. Vi startade som nummer tre, planen som jag och Anna noga hade gjort upp var att jag skulle skicka henne åt det håll där utställaren stod så att hon fick runda personen för att om hon kommer upp mitt emot personen kan hon fastna och valla lite till utställaren. Utställaren innan mig stod på höger sida så planen var ju då att skicka höger. Att utställaren som ställer ut våran grupp klart och tydligt ställer sig på vänster sida är jag lite för nervös för att märka så jag skickar henne glatt höger. Hon stannar kort och börjat ta upp dem till Tobbe-utställare men efter att jag pyschar på henne balanserar hon upp dem till mig i stället! Framdrivningen blir lite sned men okej, rundar mig helt ok. Förningen vinglade och hon flankerade lite för långt men träffade grinden!! Drivningen gick bra, fålla in fick jag fånga upp dem en gång och fålla ut fick jag ge henne ett stödkommando.

DSC_0399

DSC_0405

Summa summarum en fin runda, precis ungefär på den nivå hon ligger, det var nog så bra det kunde bli. Hon var lugn och lyhörd och försökte göra rätt och tog de flesta kommandona, jag var lugn och försökte hjälpa henne så mycket som möjligt. Godkända på 79 poäng kändes toppenbra!!! Ändå lite overkligt. Lilla lilla lilla Tee som jag för en månad sen knappt hade nån styrning på bara lyckas jag få till sådär bra!

DSC_0474DSC_0485

REN OCH SKÄR LYCKA och en oerhörd stolthet över min första egenuppfödda egentränade lilla tik (ok Anna har kört henne kanske 3-4 gånger men ändå.. ) BÄSTA LILLA VESSLAN!!

Vi hann med både strandpromenad och att äta finlunch under dagen. Lite semester feeling mitt i allt tävlande! På kvällen firade vi med att grilla och mysa utanför Anna och Daniels husbil och somna innan tio. Strax innan fyra på natten väckts vi av spöregn, blixtrar och åska. Två coola hundar som sover sig igenom allihopa, samma sak med Mattias. Det var bara jag som låg där vaken med och oroade mig för hur blött allting skulle bli. Så blött blev det inte och tack och lov, regnet avtog efter två timmar så då kunde jag sova lite till.

DSC_0427

DSC_0426

DSC_0425

DSC_0428

På söndagen tog vi oss en morgonpromenad i en hage, Tee krockade med en kanin som jag stötte upp. Hon såg mest förvånad ut och knatade vidare. Dags för VP nummer två, här ska jag ärligt talat erkänna att jag hade svårt att tagga till. Tänkte i varje fall på att skicka henne åt rätt håll. Hon var oerhört mer taggad än dagen innan. På lördagen kollade hon nästan förvånat på mig som vadå, ska jag, jag brukar ju mest få titta på. På söndagen var hon mer JAG JAG JAG NU NU NU!! Hon kändes het och hade ganska så bråttom, och jag lyckades bli förvirrad både om vilket håll de skulle gå runt mig och hur jag skulle passera grindarna så det kändes rätt så förvirrat. Vi kom rund och blev godkända men det var ju ingen toppen runda. Positivt är att trots att jag snurrar till det jobbar hon på och ställer inte till det. Jag är inte orolig över att hon ska hitta på något bus och kan vara lugn när jag kör henne! 🙂

DSC_0504Helgens WOW på alla sätt var Anna och Khim. Deras IK-2 debut på lördagen var helt grym och resulterade i en andra placering!!! På deras absolut första IK-2a och inte mindre än 9 poäng till SM 2014. Söndagens IK-1 runda var grym och resulterade i ännu ett första pris med 87 poäng! Det var svåra får och det var inte bara jag som var imponerad av dem. Fortsättning följer och jag är så glad att Khim får visa upp den potential som jag ändå visste att hon hade men jag inte kunde få fram.

GRATTIS ANNA NI ÄR GRYMMA!!!!

Här är ett galleri med bilder från några av Khimmies rundor!

 

Jaxons helg har varit svajig. Han har känns trött och jag blir orolig att han har ont i sin rygg. Vi startade IK-2 på lördagen och hämtet klarar han av (efter att jag övertalat honom om vilka djur han skulle hämta.. hmmm) men sen började fåren gå isär och några ville springa och en tacka ville bråka och då gör han det kan gör bäst, håller kvar dem. Jag gick av där. Tänkte ladda om till IK-1 starten på söndagen men genom hela banan kände jag inte igen honom. Det fanns inget go i honom, ingen vilja.. Väl i delningen tittade han på mig med en trött blick som för att säga ”jag gör det här för att du ber mig.. inget annat” Annars brukar han ju i delningsringen vara på och verkligen jobba, nu bara låg han där. Tiden ute och vi gick av, han gick bakom mig med låg svans och slokande hållning.

DSC_0441

DSC_0444

Trött absolut men mera utmattad mentalt. Finaste herr blånäsa.. Jag tyckte mig se hans grå nos och en trött blick som från en gammal hund. Han är sex år, hans kropp samarbetar ju sällan men hans huvud brukar ju vara hans stora drivkraft. Så var det inte idag. Det gjorde mig ledsen, vi gick en promenad och tårarna rann. Så kluvna känslor nu, ska jag fortsätta tävla? Ska jag bara låta honom vila, kolla upp hans kropp och låta en gång vara en gång? Jag har en start kelpiemästerskapet som jag måste bestämma mig om i morgon, om vi ska tävla, om vi ska åka och i vilken klass?? Så svåra beslut just nu. Med Jax har jag på senaste tävlat för att vi är en team, för att han är glad och för att han har gett sig på en uppgift med glöd i blicken. Den glöden var borta 😦

DSC_0438

För att fördriva tiden innan vi skulle åka hem (båten gick 00:50) gick vi lång promenad längs med vattnet, käkade grillad kyckling på en utsiktsplats och lyssnade på fotbollen på radion.

DSC_0525

DSC_0527

2 reaktioner till “Gotlandstävlingar

  1. Härligt med Tee och Khimmi. Jätteledsen för Jaxs skull, hoppas det inte är något allvarligt med honom. Tänker på er, kramar ❤

  2. Jax vill ha mer semester tror jag …………på Ljusterö med småfluffarna o mormor o morfar , mycket nu med flytt o storstan kanske .

Kommentera

