Sparad i Tee, Träning, Vallning

Fårjobb, vallning x 2 och oerhört kärt återseende!!

Förra helgen åkte jag tidigt till Anna. En ”växa-på-sig” hage för bagglammen skulle byggas, vi röjde, satte upp nät, släpade stolpar och fixade. På två timmar stod det en finfin hage med klippta kanter och sträckt staket. Fattar ni vilket TEAM vi är 🙂 Nu till de lite svårare uppdraget att sortera ut baggarna. Lagom tills det var dags kör det in en bil vid fårhuset. Ett mycket efterlängtat återseende. Amanda och hennes grabbar!!!!!! Det är ÅTTA MÅNADER sen vi träffades. Fina fina vän ❤ Det kändes som igår! Vi har ju såklart hörs under denna tiden men att träffas är liksom delux! Vi började med att samla ihop tackorna med lamm, Anna tyckte att Tee skulle få vara med och hjälpa till för att få lite erfarenhet och det tackar man ju inte nej till. Kalas tyckte Tee och röjde och blev snabbt uppkopplad och fick inte hjälpa till mer. Jax, Jay och Khim samlade ihop dem och tog in dem i fårhuset. Jag fångade för hand alla bagglammen, det var som att delta i en blandning mellan gyttjebrottning och wrestlingtävling men tillslut var alla inräknade och utsorterade. In med dem i transporten och ut i nya hagen. Vi satte oss och vräkte lite kebab i väntan på svalare väder för att senare träna en sväng jag och Amanda. Tee gick så fint, hon gjorde ett riktigt fint hämt på över 150 meter och det var helt klockrent på alla sätt! Jaxon fick hjälpa till och fixa på sitt sätt. Ted hade trots att långt valluppehåll hjärnan påslagen och kunde i stort sätt sättas igång på samma ställe som han var när Amanda åkte. Kross han fick vara Kross enkelt  🙂

DSC_0581 DSC_0591

Roligt är att varken jag eller Amanda har en endaste tanke på att det skulle vara några problem med våra grabbar och de minglade som aldrig förr. Jag slutar egentligen aldrig att förvånas över hur lätt det kan var att ha hund om man från början har fått det att fungera. Eller egentligen hur svårt folk gör det för sig. I min värld får man inte slåss, man får samtala, diskutera och vara sur man men kan alltid gå därifrån. Något som jag lär mina hundar och något mina hundar aldrig ifrågasatt!!! Med lite uteserveringshäng med sangria avslutade vi kvällen.

DSC_0618En Border collie enhet med kelpien på sidan av. Precis som det alltid fungerar 🙂

På söndagen åkte jag tillbaka till Anna för lite träning. Tee fick träna hämt från utställare som hon haft lite små svårt för samt lite delning. Hämten gick suveränt och det känns som om det börjar lossna. Tror att det bara handlar om att nöta så att hon blir säker på det. Anna körde Khim och Jay och sen körde jag Tee igen.

DSC_0611

Vi stod båda och bara funderade på henne. Hon är verkligen en sån suverän mix av sina föräldrar. Om man fick ta alla deras positiva egenskaper och sätta dem i en hund så är det Tee. Hon har Jays fina driv men Khimmies lyhördhet vilket gör att hon alltid är lätt att nå. Hon har Khimmies förmåga att fungera vart hon än är på cirklen och väldigt få egna åsikter om hur det ska va. Hon har Jays superfina hämtbågar med bra djup och lugna fina framdrivningar. Oftast när jag tränar henne står jag bara och njuter. Tänk att hon är min! Tänk att jag ”skapat” henne! Sen slår mig tanken: Om det är så att hon inte blir bra är det ju mitt fel….. Prestationsångest hallå! Men ändå på ett bra sätt. Chansen att lyckas med ett bra råmaterial man gillar är ju helt klart större.!!!

BLANDADE BILDER

Kommentera

