Sparad i Det finns nog bara en som han, Foton, Jax, Sandras funderingar, Vallning

Vad skulle vi göra utan Jax?

DSC_0654I tisdags tränade jag och Elin ihop. Jag och Jax började träningen med att trycka tillbaka några kor med kalvar som hade gått ut på vallen. Då blir han som en panter. Just att valla nöt tycker han är sååå coolt! Vi tränade på med de andra hundarna, Jax får ofta ligga lös så att han kan hjälpa till om det skulle bli så att fåren sticker för någon hund elelr att det blir för svårt för någon av de andra. En uppgift han tar på fullaste allvar i vanlig ordning. Jag körde med Tee och kör lite fråndrivning då jag snabbt inser att hon driver dem rakt mot en flock med kor som har rymt igen. Panik!!! Får, kor med kalv och en ung oerfaren hund i mitten är enligt mig igen bra kombo. Ropar i panik på Jax som bara kommer in och löser det. Tack! Elin kommer springande och hjälper till och tar bort fåren och jag och Jaxon trycker återigen tillbaka kossorna. Kvar står en ganska så kaxig tjurkalv men efter lite övertalning lufsar även han iväg efter sina kompisar. När jag kommer tillbaka till Elin utbrister hon: ”Vad skulle vi göra utan Jax?”

Tanken slår mig då och då hur tight man blir med sin äldre hund. Hur samköra man blir och hur oerhört mycket han kan och förstår. Många gånger när jag är i början av en ny ung hunds utbildning känner jag att vägen är så lång. Att det är så oerhört mycket de ska lära sig. Då känns ett hundliv så kort. Lärdomen i detta är försöka använda Tee mer så att hon också kan bli sådär klok en vacker  dag. Att inte slita allt för mycket på Jax i onödan och att komma ihåg att han inte lever för alltid, att jag måste låta Tee få göra fel för att lära sig. Att inte vara lat och alltid ta Jax som alltid kan och fixar 🙂

DSC_0650

 

DSC_0645

 

DSC_0668

2 reaktioner till “Vad skulle vi göra utan Jax?

Kommentera

