Sparad i Tee, Träning, Vallning

Den så viktiga balansen!

Jag och Elin tog en roadtrip till Anna i Märsta. Lite kvällsvallnings stod på schemat. Fina får och stort fint fält bättre än så blir det inte. Elins töser skötte sig exemplariskt, det var precis som hemma vilket är ett suveränt betyg tycker jag. Tee fick försöka sig på ett ganska långt hämt med fokus på att hon skulle styra upp det hela själv men det blev lite svårt. Jag har ju tränat massor på att kunna styra henne bakom djuren och detta har gjort henne väldigt öppen och fin i huvudet men det har även gjort att hon blir lite passiv bakom djuren. Hon väntar på att jag ska styra henne och om jag inte styr går hon bara efter djuren. Jag vill ju att hon ska styra upp det själv om jag inte ger henne några instruktioner. Så back to basic med lite hederlig drivnings träning med mig halvspringandes baklänges. Snabbt som attan balanserar hon som en liten gud och håller fina avstånd och saktar av för att inte trycka på för hårt. Bästa! Kunde skicka henne på flera korta hämt och hon styrde upp det riktigt fint! Vi ska fortsätta på denna linje för att hon verkligen inte ska tappa sin känsla.

Det är ju den balansen mellan att träna lydnad, lyhördhet och styrning utan att förstöra hunden naturliga egenskaper som är så svår. Det ska vi öva på! Att styra lagom och att hon verkligen får jobba självständigt!!!

Tack Anna och Elin för en härlig kväll!

m1 m44

Kommentera

