Sparad i Tävling, Tee, Vallning

IK-1 debut för Tee

Det är så svårt att ha några förväntningar när man startar en unghund på sin första riktiga tävling (jag räknar inte VP som ”riktig” tävling, då är både mitt fokus och inställning helt annorlunda) . Man vet inte alls vad man kan förvänta sig. Därför var känslan när jag och Mattias satte oss i bilen i lördags efter en promenad hemma ganska så obeskrivbar… Alla tävlingar borde förresten starta klockan 10 så att man inte måste gå upp mitt i natten för att åka på tävling!! Vi kom fram lagom till genomgången, rastade hundar och satte oss ner för att äta frukost. Vackra höst höstfärger, skön temperatur och bra organiserad tävling.
DSC_0982
Vi hade fördelen (trodde jag) att få starta direkt efter fårbytet. Jag och Tee stog och tittade på när de tog tillbaka alla fåren upp till hanteringen. Hon höll sig så oerhört lugn och balanserad hela dagen, hon kikade lite på fåren, låg ner, minglade runt. Jag visade henne fåren ibland och hon tittade på mig som ”okej ja jag ser dem men så länge vi är här bakom staketet och jag är i koppel så förstår jag inte vad du vill att jag ska göra med dem?” Hon är sådär dryg-cool att ha med sig.
DSC_0983
Jag tänkte att jag precis som alla andra att jag skulle skicka höger. Hon gick ut fint, kanske lite i vidaste laget och sen försvann hon bort i det lite högra gräset. Hon hade uppenbarligen den stora flocken får i huvudet som hon nyss sett försvinna åt det hållet.. Ropar in henne och hon kommer upp fint bakom djuren (får senare reda på att hon har stannat till och kollat läget i hanteringen innan hon kom upp bakom djuren). Tar styrning som en liten gud där bakom djuren och får djuren helt spikrakt genom framdrivningarna. Varenda kommando var helt klockrent och hon var så oerhört lagom i sin hantering av djuren. Full pott på både upptag och framdrivning och fem bort för sin runda upp till hanteringen. 45 poäng (av 50 möjliga) på sitt första hämt är bra.

DSC_1000

Rundar stolpen och påbörjar fösningen. Hon över arbetar lite och det blir lite svajigt, vi träffar grinden men när vi ska vänta upp dem mot crossen tar vi tillbaka dem genom grinden igen. Påbörjar crossen hyfsat men tappar hon upp dem mot hanteringen, hämtar upp dem och lyckas få dem genom sista grinden. Inte många poäng kvar på fösningen.

DSC_1019

Samlar ihop oss  och gör en klockren drivning ner till stolpen. Vänder upp dem och ska dela, de sprider ut sig, jag tänker ta de två sista men då hoppar ett lamm tillbaka och vi får ta de andra två. Hon kommer in och tar de två jag tillslut visar henne och hon återsamlar utan problem. Sen är det dags för rännan som denna dagen verkligen var svår. Det var inte många ekipage som klarade den. Vi fick till ett toppenläge och så ska jag bara ta ett litet litet steg framåt men tävlingsjävulen griper tag i mig och jag tar ett jätteskutt framåt och fåren far åt alla håll. Vi får inget tillräckligt bra läge igen och tiden går ut.  Jag går av banan med en supertrött Tee och med ett stort leende på läpparna. Min lilla hund! Tänk va hon kunde!!!

Mattias förmanade mig om att stackars Tee får stå ut med mig som enligt honom ”skjuter över öppet mål” och syftade såklart på hur jag förstörde vår enda chans att få in dem i rännan men jag bjuder på den. Vi åkte nöjda hem, stannade och gjorde ett tappert försök till att hitta några svampar men tröttande efter en timme då vi hittat ca 10 trattkantareller. Hundarna var nöjda att få springa i skogen i varje fall. Vi blev bjuda på god trerätters hemma hos mamma på kvällen och somnade utan några som helst problem.

Mamma och jag möttes upp på söndagen för tävlingsdag två. Lastade in våra fem hundar i bilen och påbörjade resan. Framme i god tid och satte oss ner och fick i oss lite frukost. Alla som träffat min mor på den här typen av tillställningar vet att matsäck är hennes grej. Varma smörgåsar, smarriga pålägg och mumsigt värre. Vi växlade att titta lite på hundarna, försöka fundera ut hur man skulle få in fåren genom rännan och gå promenader. Tillslut blev det vår tur. Hade plan att skicka vänster för att undvika att hon sprang upp till hanteringen men sen vågade jag inte riktigt så det blev höger och en sväng förbi hanteringen även denna dag. Fick in henne snabbare och upptag och framdrivning var liks strålande som dagen innan. 47 på hämtet denna dag! Rundade pinne, styrde upp dem mot första grind och hon kändes så trygg och lugn. Prickar grinden, lite lite vingel på crossen och får två får utanför grinden, drivningen vinglar dem lite fram och tillbaka. Lite små strul i delningen med bättre när vi väl fick till den. Hade en plan för rännan och vi drev dem väldigt samlat mot ränna, snattar till precis innan och de fyra första rinner igenom, kvar står ett lamm och funderar, bestämmer sig tillslut att gå bredvid. Försökte två gånger till men sen tid ute. Lite snopet men så oerhört nöjd med Tee på alla vis. 78 poäng fick vi med oss på söndagen. Om vi skulle fått in dem i rännan hade vi haft ett första pris och det är inte illa alls för en liten hund 🙂

        DSC_1032
Mamma och jag på tävling med gummiskorna på. Man kan inte vara på vallhundstävling utan gummiskor/stövlar eller kängor.. Oavsett årstid 🙂

Vi bjöd tillbaka med lite kyckligfajitas på söndagen. Så oerhört underbar att bo ”hemma” igen så att man har familjen så nära. Jag har verkligen saknat att bara kunna svänga förbi. Till exempel i torsdags så blev vi inbjuda till mormor och morfar på god köttgryta tillsammans med lillebror. Det hade liksom inte varit möjligt om vi bodde i Norrköping!!!

En reaktion till “IK-1 debut för Tee

  1. Så roligt att få vara med när Tee tävlade i söndags. Hon var så duktig, lugn och sansad.
    Såg ut som om hon inte gjort annat .

Kommentera

