Sparad i Foton, Lydnad, Tävling, Tee

Lydnad i Söderköping och Linköpingshelg

Jag hade lyckats övertala Amanda att vi skulle tävla lydnad. Vi hittade en passande tävling i Söderköping så då bodde vi hos Amanda i Linköping. Upp tidigt och rasta av ligan då Tee hade tidigt start i klass II. Vi fick startnummer fyra och hade en helt okej känsla innan platsen. Jag visst att hon skulle kunna sätta sig upp om det var så att tex en människa skulle komma gåendes förbi på ett konstigt sätt, om en hund skulle göra något specifikt. Mycket störning på en och samma gång eller allmänt röriga miljöer klarar hon fint men när det bara är en endaste grej så bara sätter hon sig upp – ibland.. Hon la sig bra och låg samlat, jag räknande för att hålla koll på tiden och cirka 2,10 in i platsliggning (ca 50 sekunder kvar med andra ord) hör jag hur någon långsamt kommer smygande runt hörnet på klubbstugan i gruset. Vad tror ni händer – såklart sätter hon sig upp! Tack och lov sitter hon där som ett litet ljus och vi får en femma! Ut och värma upp, hon känns TAGGAD så jag försöker samla ihop henne så gott det går.

Väl inne på planen känns hon som en laddad bomb men som jag ändå lyckas hålla ihop. Hon håller sig fint i position (inte språnget) hela fria följet. Läggandet inga problem, inkallningen snabbt som attan. Sen är det dags för rutan. Här ska vi ju skicka från en kon, som man alltid får göra på tävling men det har vi inte tränat på. Tee stirrar på konan med mycket hungrig (hon älskar att bita på koner) blick och jag ställer upp så att jag står mellan henne och konen och hon har då full fokus på rutan. Jag kommenderar henne och hon kastar sig efter konen vid mina fötter jag vrålar loss och hon avbryter sin attack på konen och springer klockrent till rutan… Jag tror att hennes plan var att ta konen vid mina fötter och ta med den in i rutan. Efter detta blev hon lite mer taggad och när vi ställde upp för apportering var hon sugen. Hon gjorde ett Tee-hopp sista biten ut till apporten och hamnade på den och fick därför gripa den två gånger men sen snabbt som attan in i klockren position. Hoppet bjöd inte på några problem alls men sen hade de bestämt att fjärren skulle köras ca 30 cm vid sidan av hindret. Svårt tyckte Tee som mest bara ville hoppa mera därför blev det ett DK på första uppsittet och hon flyttade sig framåt en liten bit. Efter det kom hon på att det var fjärr och inte stillasittade-hopp-bredvid-hindret vi höll på med och hon gjorde sina vanliga klockrena supersnabba skiften.

Så här blev våra poäng med domarens kommentarer efteråt

PLATSLIGGANDE: 5 – Satte sigDSC_0044
FRITT FÖLJ: 9 – Fin kontakt, bra position, tränger ngt vid vänster sväng, snett sitt
LÄGGANDE: 10 – BRA!
INKALLANDE: 9 – rör sig något
RUTAN: 7½ – kastar sig mot konen, dk
APPORTERING: 8½  – slarvigt tagande
FRITT HOPP: 10
FJÄRRDIRREGERING: 9 – dk vid läggande
HELHET: 10 – härligt samspel med fin attityd

TOTALT: 162,5 poäng, 1:a pris och en tredjeplacering!

Nöjd med alla poäng (utom platsliggningen) och det känns som hon är en så rolig liten lydnadshund. Nu är frågan om vi ska tävla mera i klass II för att få lite erfarenhet eller om vi ska ta en paus från tävlandet och börja träna klass III. Jag har ännu inte bestämt mig. Man kan ju i och för sig göra båda samtidigt 🙂 Jag tror att hon skulle må bra och behöva några fler tävlingar i bagaget innan man ger sig ut på en klass III tävling.

För Amanda och Ted gick det helt galet bra. 187 poäng och en andra placering! Så jädrans snyggt jobbat!!!!

DSC_0054
Keengreens Tee, 162½ poäng, 3e placering och uppflyttad till klass III
Torpvallarens Ted, 187 poäng, 2a placering och uppflyttad till klass II

Kommentera

