Sparad i Årsresumé, Foton, Vardag

Årsresumé 2014

JANUARI

Året började med blandad  träning av både Tee och Link, i början på barmark men som kom snön och kylan och lagom till den kallaste helgen hade vi valpträff med fem av de sex Keengreens ungarna från 1:a kullen. Underbar helg i Märsta där vi blandade vallning och lydnad med massvis med prat och hundmingel.

 

FEBRUARI

Kylan höll i sig och jag satte igång Tee i lydnaden, och började för vilken gång i ordningen lära om Jaxons fotgående. Lina hälsade på oss en helg och vi  lyxade till det och tränade lydnad i inomhushall. Vi hade en riktig Stockholms helg, firade Mattias födelsedag och passade på att valla hos Jocke och Elin. Fick köra både Jax dottern Ness och barnbarnet Lipp. Månaden avslutades med töväder, sol och härliga promenader med riktiga vårkänslor. Februari var även den månaden då jag och Mattias fick äntligen hem våra ringar ❤

 MARS

Vilken månad, vet inte ens vart jag ska börja. Bloggade massor, oerhört roligt att läsa ikapp. Började med att gå en dag för Niina Svartberg med Tee tillsammans med Anna och Khimmie. Grym dag med många aha-upplevelser 🙂 Nästa stop blev Birmingham tillsammans med Mamma och Malin och vi besökte världens största hundmässa Crufts. Min andra gång där och det blir bara bättre. Vi varvade shopping men grymt god mat många många skratt och underbara dagar. Väl hemma från Crufs blev det lite lydnadssatsningar med mycket träning ute på brukshundsklubben. Jag och Mattias besökte Almåsa Svartkrog och åt där middag i totalt mörker, en otrolig upplevelse och på alla sätt ett minne för livet! Denna månad är nog min bloggtätaste hitills och då måste man ju ibland skriva av sig och jag knåpade då ihop mitt mest lästa inlägg hittills ”Varför ska man köpa en Working Kelpie” . Mitt i veckan fick vi möjlighet att gå på Specialsöksföreläsning, både lärorikt och väldigt intressant. Jag och Mattias passade på att ta en riktigt långpromenad och verkligen njuta av att våren var på väg där vi njöt av både sol och tussilago. Vi hann med att Träffa Cima och även Tee’s mormor Min (sista gången jag träffade henne R.I.P världens finaste) Vi vallade en hel del och hjälpte även Anna ute på Jogestorp med lamm och passade på att valla på hennes inlånade oinvallade ryatackor. Tee passade även på att löpa sitt första löp, 10 månader gammal och Jax blev helt till sig och skulle göra valpar med sin syster ❤

APRIL

April blev en konstig månad, vi insåg att vi inte kände för att bo kvar i Norrköping och hade ganska så länge hållit lite utkik över lediga jobb och boendelösningar men så bara snabbt som attan fick Mattias jobb och vi hittade en lägenhet. Detta innebar att vi städade, målade, fixade, piffade, packade och flyttade i stort sett hela april. Vi mellanlandade hos pappa för att vi inte skulle få tillgång till vår lägenhet i juni. Vi varvade boende på landet, hemma hos pappa och hos Anna och Daniel i Märsta där jag hjälpte till vid lamningarna som precis dragit igång. Vi byggde staket, sorterade får, flyttade, fixade med lammen och självklart varvade vi med massvis med hundträning!

MAJ

Maj blev en konstig månad. Första veckan spenderades tillsammans med Anna och fåren i Märsta. Vi fixade och trixade och tränade och hade det allmänt bra. Det var tänkt att jag skulle börja mitt nya jobb som innesäljare på Spendrups måndagens den 9:e maj men söndagen den 8e maj var vi tvungna att åka till veterinären med Khim. Det veterinärbesöket slutade inte riktigt som jag hade tänkt mig då jag svimmade och slog huvudet i en vägg och fick en kraftig hjärnskakning. Jobbet blev uppskjutet en vecka och jag fick en bula som inte var att leka med. Några vändor på akuten och till läkaren men utan några direkta men kunde jag börja mitt nya jobb.  Vi han med att träffa Malin och Ila och valla lite tillsammans och Tee lärde sig simma.

JUNI

Vi flyttade till Vårberg, till ghettot som jag trodde men upptäckte snabbt alla grönområden runt oss och den härliga Mälaren som bara ligger 10 min bort. Vi jobbade, jobbade och jobbade och däremellan gick långa långa promenader. Tränade vallning några eftermiddagar och kvällar.

JULI

Detta blev en tävlingsmånad. Startade upp med katastrof tävling i Stjärnhov med Jaxon. Bröt ihop och kom igen. Tränade mycket både hos Elin och Jocke samt ute hos Anna i Märsta. Vi körda mycket avstånd och banan och Tee fick träna samma. Jag och Mattias åkte till Gotland för att tävla, väl där mötte vi upp Anna och Daniel. Det blev ett dubbelt godkänt vallhundsprov med Tee och en härlig känsla om många finfina lovord om min lilla hund! Jaxons starter gav mig en känsla av att han aldrig mer ska behöva tävla vallning. Vi tog oss runt men glöden och hans vilja var borta, han gjorde allting med en matt plikttrogen blick och han var så oerhört trött efteråt. Jag grät och kramade om honom och sa att han är världsbäst ändå, även fast han inte riktigt orkar.  Vi hade härliga dagar på Gotland men att bara vara där två dagar är lite kort, man vill ju hinna göra fler saker än att tävla. Månaden skulle ha avslutats med Kelpiemästerskapet men jag valde att slå över då det inte kändes rättvist mot Jax när han inte kändes på topp. Vi fick påfyllning av flocken av Elins två kelpie töser och drog till landet i stället.  Tjejerna stannade hos oss i 10 dagar och veckan efter landet var nog årets varmaste och allting vi gjorde så fort vi fick chansen och inte jobbade var att bada.

AUGUSTI

Elins tjejer stannade några dagar in i augusti och samtidigt kom Lina förbi och hux flux hade två sex hundar i en etta men det gick som vanligt alldeles strålande. Vi tog upp lydnadsträningen igen med fortsatte såklart med vallningen. Ett mycket kärt återseende denna månad – AMANDA KOM HEM från Etiopien och vi hade då inte sets på 8 månader. Rekordlänge men så oerhört härligt att äntligen ses ❤ Vi tränade mycket hos Anna och Tee utvecklades i rekordfart och många gånger stog jag bara där och verkligen njöt av att köra henne. Jaxon fick fortsätta med sin position som bästa funktionärshunden och gjorde många snygga räddningar då han bland annat sorterade bort kor med kalv från fåren hos Jocke och Elin och fixade och trixade och flyttade och ställde ut under alla träningar hos Anna. När jag fick tid över tog jag med mig min kära mamma på ”gå-vilse” promenader när jag inte själv gick vilse i vildsvins täta skogar i skymning.

SEPTEMBER

Denna september välkomnade vi en ny bekantskap in i gänget. Lina åkte till Tyskland och hämtade hem en Frank, och vi tog emot henne och nykomlingen men en skön helg på landet. Vi avslutade med att lillen fick träffa fåren hos Anna och vi passade på att träna. Jag två tokförkyld och sängliggandes i 8 dagar men efter det fick vi till lite träning igen.

OKTOBER

Vi startade upp oktober med en riktig Torphelg med Amanda och hennes grabbar. Så underbart länge sen och så galet efterlängtat, TACK bästa bästa Jasna för att vi får komma till er ibland och bara må bra!!!! Efter uppladdningen i Torp var det dags för Tee’s IK-1 debut i Norrvissjö. Mattias och jag åkte på lördagen och Tee gjorde en finfin runda men vi var båda lite ovana vid att köra bana ihop men hon gjorde en riktigt fint jobb med att lugna fåren i framdrivningen där många hade problem. Dag två åkte mamma med oss och Tee hade sovit på saken och gjorde en tokfin runda och vi slutade på en 8:e placering som gav oss våra första tre poäng till unghundscupen 2015. Två veckor efter vallningsdebuten var det dags för mig och Tee och starta vår första lydnadstävling. Hon körde hela programmet med toppenattityd och vi fick lovord från domaren. Trots ett missat ställande fick vi ihop till ett första pris och en 3:e placering.  Jaxon gjorde en bra tävling i klass III och en vacker dag sitter alla moment på samma gång och då fixar vi det där efterlängtade första priset:) Månaden avslutades med årets sista vallhundstävling. IK-1 i Lissma, Huddinge för Tee och första dagen var så galet svårt med helt vilda djur. Hon höll dem toksnyggt och plockade av dem som ett proffs, vi avslutade med att hänga med Malin och Ila hos Anna och ha minivalpträff med tre av valparna. Söndagens tävlingar var det verkligen vår dag och vi körde en superfin runda som resulterade i en 6:e placering och ytterligare sex poäng till Unghundcupen.  Grym tävlingsmånad för lill-vesslan!!!

NOVEMBER

November bjöd på Linköpingshelg, Amanda häng och lydadstävling. Denna gången i klass II och Tee presterade ännu en gång. Hon hittade på lite tokigheter som att sätta sig upp på platsliggningen och hoppa jämfota på riktningskonen men lyckades ändå få ihop så att det räckte till ett första pris och en 3:e placering. I slutet av månaden fick jag finfrämmande av Tee’s finfina syster Whin. Hon är härligt lik fram för alt sin mamma Khim. Även Lina kom på besök denna helg. Vi gick promenader och vallade lite och minglande med den numera unghundslyngliga Frank!

DECEMBER

December blev lugn. Härlig lång jul och mycket mys med familjen. Jag längat efter det nya året som på alla sätt kommer att bjuda på många spännande händelser!! Jag hoppas ni följer med oss!

10427247_1017051954978795_3168884864759107916_n

Kommentera

