Sparad i Tee, Träning, Vardag

Valpar, lillebror, fårhus och sinnesstämmning

Så tyst det blev här då… Det var för att den här ligan bestämde sig för att ploppa ut, alla utom en flyttade och klara, för den som har missat allt det här och vill veta med rekommenderar jag en visit på Keengreens hemsida där man kan läsa allt om de små ❤

DSC_0784Han där längst till vänster heter Iron men kallas i dagsläget för Chip och är vår lillebror. Han ska bli vallhund och säkert lydnadshund. Än så länge är han bara liten och söt och dessutom utlånad i väntan på att hundgården ska komma så att vår vardag flyter lite smidigare. Han är trygg, frän, söt och ganska så busig 🙂

Här hemma flyter det på, just nu är det lydnadssatsning inför klass III för Tee, Jaxon får köra elit moment och så kanske han får tävla trean om ett år eller två. Han tränas i dagsläget för att må bra och för att han är så rolig att köra fräna elitmoment med!

I helgen var jag, Jax och lilleman hos Anna och hjälpte till med lamningen. Tee var lite låg så hon fick spendera helgen med mamma, TACK!

bildJag går in en en fårhus-bubbla när jag är där, Jax också för den delen. Jag gick där och pysslade för mig själv en MYCKET tidig morgon och tänkte om man egentligen behöver en hund när man håller på med lamning. I det här fallet är alla får inne och ta in en hund bland småboxar finns det ju ingen som helst mening med. Men då tittar jag upp och ser hans glödande blick från sitt hörn på foderbordet (ja han får vara där OM han är still). Han spanar och fixar och ser till att ingen kommer för nära. Efter någon timme tröttnar han och rullar ihop sig till en liten gråblå boll bland ensilaget och somnar.  Då förgyller han genom att bara vara sötast och bäst. Lilleman och syster Prime fick vara på golvet och lekte som vildar och var nog egentligen inte ens medvetna om att de var i ett fårhus men i alla fall.

bild 3 (2)
Fårhuspraktikanterna – Annas Prime springer så fort så hon är suddig och min valp är stilla och snäll 😉

 

bild 1 (3)
Infångad rymling

Efter att vi fixat klart, märkt lite lamm och släppt ut några små nya familjer från sina småboxar tänkte jag att lite vila och kanske lite sömn kunde sitta på sin plats så jag tog med mig hundarna och kröp ner i husbilen och somnade nästan direkt. Jag vaknar efter kanske 10 min av att det vär ett väldans liv på fåren och lammen, det bääade och brölades massor. Jag tänkte att det var tackorna och lammen som bara hade slarvat bort varandra och snart skulle hitta rätt igen. Oljudet avtog inte och sen hörde jag ett högt BÄÄÄÄÄ precis utanför dörren till husbilen. Suck. Kastar på mig kläder och ut med Jax. Han som såklart har full koll smiter bakom husbilen och kommer med två tackor och en drös lamm och vi kan tillsammans valla in tackorna som gått fyra meter utanför fårhuset och stod och smakade på gräset och de mycket förvirrade lammen. På 1 minut var alla inne i sin box och jag var väldigt glad över att jag hade min hund med mig till fårhuset!!! Jag låste boxdörren NOGA och somnade om. Härlig helg som som vanligt gick allt för fort.

Men tillbaka till mitt egentliga fokus just nu. Vessel-lydnad. Tee är en rolig lydnadshund, lättbelönad och tycker att det mesta är roligt och ganska så lätt. Hon lär sig snabbt, fokuserar bra och jag gillar hennes attityd rakt igenom. I morse tänkte jag mig försöka på två saker som inte hör ihop. Sovmorgon och hundträning. Det resulterar i en väldigt laddad Tee. Normala träningsmornar försöker jag gå en ordentlig promenad innan. I alla fall. Tänkte utmana henne lite och börja med en vittring. KLOCKRENT!! Vi kör skogspinnar som jag bara hållit i 5 sekunder för att hon verkligen ska TÄNKA och anstränga sig och inte ens tugg fick jag även fast hon var helt i gasen.

Grymt, cool hund jag har tänkte jag och ställde upp för en fjärr… DÅLIGT gick det kan jag lova. I min värld är vittringen och fjärr ”tänka moment” men som min kära fantastisk vän Anna snabbt analycerade, i vittringen rör man sig i alla fall. Fjärren så ska man vara sååå stilla. Backa, träna, nöta och INTE hasta. Ett moment som inte passar varesig mig eller Tee.

DSC_1062

Vi tränar på i vår lagom seriösa anda när det kommer till lydnad så får vi ser hur långt det räcker. Det ska vara kul att träna och jag och Tee har kul . Det räcker just nu!!!!

Kommentera

