Sparad i Tee, Vardag

Otursfoten

tass33Jag har alltid verkligen gillat att Tee har ett brunt och fint ben precis som sin mamma, och hennes mamma innan henne. För mig betyder det där bruna benet liksom tur.. Men hon har ju även ett vitt ben. Som ännu en gång är trasigt. Första gången, blev det en nattlig tur till Strömsholm med en Tee med så mycket feber så att hon var som en ledlös liten trasa bara, mer om det kan du läsa här.

Denna gången började oturen för den vita foten förra lördagen, alltså för 17 dagar sedan. Tee rusade i skogen, inget nytt där och kom tillbaka efter en vända med en väldigt blödande tass. Inget konstigt där heller egentligen och jag anade att hon kanske skurit sig på något. Hon gick ok och vi var typ 1 minut hemifrån så jag valde att gå hem för att kunna undersöka henne ordentligt. Jag konstaterar snabbt att det inte är trampdynan utan klon som är trasig. Hon har spräckt hela klon som delat sig på mitten och inmosad i pulpan sitter det en liten pinne. AJ. Tee börjar nu känna av sin skada och hon står på tre ben och skakar. Mattias får hjälpa mig att hålla och jag opererar snabbt bort pinnen (Tee stirrar på mig med ögonvitor, skakar i hela kroppen och Mattias får hålla henne hårt, min gissning är att det gör duktigt ont), jag spolar ut och förbinder med ett ordentligt tassbandage.

Jag överväger att åka akut men sen lugnar jag mig, det är lördag kväll, hon har en trasig klo, hon haltar men skriker inte. På söndagen får hon bara rasta sig och ha bandage och där i mellan håller jag henne helt stilla. Vi åker in direkt på måndag morgonen, alla veterinärer i hela Stockholm har fullt upp och vi får operationstid på tisdag morgon. Jag lämnar in Tee som uppför sig prefekt om man bortser från blicken hon ger mig då jag lämnar över kopplet till veterinären som går iväg med henne. Några timmar senare hämtar vi hem en ganska så ynklig liten hund med rejält ont i sin tass. Hon får order om att vila och smärtstillande för några dagar och instruktioner om hur den numera helt blottade pulpan ska skötas.

tass11

Tee har de kommande dagarna riktigt ont och är inte sig själv. Jag ringer vet och vi åker in för röntgen. Det visar sig att hennes nedersta tåben är infekterat och hon får antibiotika och mer smärtstillande. Vi passar även på att låta Eva, på Redog Tumba ge henne laser för att snabba på läkningen.

Helgen går och Tee får inte göra mycket alls, hon är bitvis halt och går där i mellan helt normalt. Vi åker tillbaka till Redog på onsdag för en ordentlig genomgång och Tee är ordentligt ön i sin fot, helt spänd i sitt bruna ben som får bära massor av hennes vikt nu när hon haltar. Dessutom är hon öm över länden och väldigt spänd i båda låren. Mera laser, mera vila och där är vi nu.

tass22

Jag har försökt att låta henne gå något mer nu i helgen men får bakslag direkt så hon får fortsätta vara helt i vila. Tån är svullen och jag är orolig för att infektionen inte ska ge med sig.

Vi hade planerat in tre starter i lydnadsklass III och en helg med IK-1 i stället går vi i koppel och lägger tassbandage.tass44

Tee är såklart glad trots hennes trasiga tå 🙂

Kommentera

