Sparad i Lydnad, Tävling, Tee

Man kan inte vara annat än lyrisk

Trots att vi nollade två moment, inte vann och inte fick ett första pris var hon bara BÄST.

Hon var galen, samlad, snabb, snygg och duktig. Förtydligande – vi tävlade igår!!

I måndags hade vi sånt superflyt att vi fick sno åt oss en plats i lydnadsklass III på grund av återbud. Ingen tid att vara nervös, riktigt skönt upplägg med en mindre kvällstävling.

tee-tunga

Lottade till oss startnummer 6, hon kändes som vanligt bredvid planen, lite pysslig och allmänt glad. Vi hade hejarklack bestående av mamma, mormor och morfar samt såklart Mattias. Tack härliga familj för sällskap och support 🙂 Det är så härligt att ni vill komma och heja på oss.

Tee minglade runt och kändes harmonisk innan start. Jag vill inte dra upp henne för mycket innan platsmomenten men fortfarande ha henne fokuserad. På måndagens träning kom hon för första gången på att man kunde lägga sig på sitt i grupp så jag jag var minst sagt nervös. Jag har jobbat så mycket med mina nerver och mig själv för att verkligen inte påverka hundarna negativt på tävling men denna gången var jag lite pirrigare än vanligt. Vi var nummer två i vår grupp, en snäll tollarfröken på en sidan och en border collie hane på andra sidan. Tollaren satt och kikade sig omkring för att sedan lägga sig ner, Tee kollade till på den och gjorde likadant. Jag beslöt mig för att bara köra på och inte låta det påverka oss. Ja hon lade sig, det visste jag kunde hända och kan då egentligen inte bli vare sig besviken eller förvånad utan bara ladda om och fokusera vidare.  Platsen var riktigt fin, hon kändes lagom, avslappnad och låg bra rakt igenom.

DSC_0526

Det blev en lååååång väntan till det var vår tur, vi värmde upp med lite vändningar, ett sättande samt en liten vittring och hon kändes glad, på och härligt med 🙂

Här kommer våra poäng samt mina egna kommentarer.

SITTANDE I GRUPP: 0  lade sig efter ca halva tiden, påverkad av hunden bredvid
PLATSLIGGANDE: 10 – låg säkert och tryggt, något tveksamt uppsitt om man får vara petig
FRITT FÖLJ: 9½ – Bra tryck, jämn position, och en alltigenom glad Tee, hon trängde något i vänstersväng och fick därför ett ½ poängs avdrag men för övrig MAGISK känsla, vi var värda våra poäng! 
SÄTTANDE: 0 – Sitt var det genomgående svårigheten denna tävling och hon bjöd på ett ställande i stället. Inget hon har gjort på träning och jag kanske gav kommandot något snabbare än på träning. 
INKALLNING MED STÄLLANDE: 9 – Hon stannade inte det snabbaste hon kunde men för övrigt bra, jämt tempo med bra ingång
RUTAN: 10 – Klockrent! Detta moment gör hon snyggt!
HOPP-APPORT: 9½ – Hon ryckte till och jag gav kommandot nästan samtidigt som tävlingsledaren, annars snyggt!
METALLAPPORTERING: 10 – Inga konstigheter, en bra apportering kanske ett något löst grepp om man ska vara tokpetig!
VITTRINGEN: 9 – Detta moment gjorde mig sååå lycklig, hon gick på rätt pinne som nummer 2 och petade till den med nosen, blev lite osäker och kollade igenom några för att sedan tänka, ÄSCH jag hade den ju och så tog hon den rätta och kom in fint!
FJÄRRDIRIGERING: 5 – Här var det en Tee på tårna kan jag lova, hon gjorde säkert 12 skiften (utan kommando) och det var ett under att några av dem lyckades infalla med mina kommandon kan jag lova, SPÖKUNGE 😀
HELHETSINTRYCK: 10 – Denna 10 kändes välförtjänt, en glad Tee, vi hade ett strålande samarbete och vi hade sååå roligt!  

TOTALT: 239½ poäng, 2:a pris och en tredjeplacering!

Att gå ut med den känslan av samarbete, att få framföra en hund som bara sprudlar av lycka. Hon passade på att bara mitt i en transport ta ett glädjeskutt 1,5 meter rakt upp i luften så alla höll på att skratta så mycket så vi knappt kunde fortsätta.

Hon är laddad och på tårna men hennes blick är sugen inte stressad. Hon är en drömhund att tävla och en sak är säkert man har aldrig tråkigt med denna lilla hund ❤

DSC_0524DSC_0541

Det var många inklusive både domare och tävlingsledare som kom fram sa att det såg så trevligt ut att se ett ekipage som utstrålande glädje och att hon verkar vara en son frän liten hund. Vi suger åt och berömmet och tackar ödmjukast. Många kommer fram och frågar var jag har fått tag på denna fantastiska lilla hund och det är en härlig känsla att kunna svara i mitt kök, där hon föddes i min hand.

vesslan

2 reaktioner till “Man kan inte vara annat än lyrisk

Kommentera

