Sparad i Lydnad, Tävling, Tee, Vardag

Andra försöket i klass III 

Lördags tävling på ett varmt och soligt Haninge BK. Trots tidig samling (klockan 9) var det rejält varmt och inga direkta vindar som svalkade. Upplägget var att man skulle gå in på planen från baksidan efter att ha pssaerat klubben ute på vägen. Då skulle man passera agilityhindren och gå in på banan. Inte riktigt i min smak, men bara att försöka göra det bästa av  situationen. Innan platsmomenten satt vi hela gruppen i dikeskanten på vägen för att där var enda stället med skugga. In på planen hade hon bråttom bråttom och skulle gärna släpat in mig i kopplet. Jag stog och vägde om jag skulle gå in med henne lös eller i koppel men då hon kändes lite ofokuserad valde jag koppel. Vi hade startnummer 2, mellan en border collie hane och en kelpie tös. Hon kändes lite på tårna och tittig och var lite svår att få och fokusera innan sättandet men hon satt hela tiden! 

Plasten kändes trygg och bra! 


SITTANDE I GRUPP: 10  hunden bredvid lade sig precis som sist men träningen denna veckan har gett resultat och hon satt stadigt kvar! DUKTIG.  

PLATSLIGGANDE: 10 – låg säkert och tryggt, bra uppsitt! 

FRITT FÖLJ: 8½ – Hon kändes bitvis okoncentrerad och inte alls lika med som sist. Hon gör allting bra men WOW känslan saknades. Detta är nog hennes lägsta nivå (ändå väldigt bra) 

SÄTTANDE: 0 – Exakt som sist, hon ställer sig trots att hon aldrig framtill igår gjort det på träning. Detta moment kräver lite analysyserande känner jag. 

INKALLNING MED STÄLLANDE: 9 –Hon stannade inte det snabbaste hon kunde men för övrigt bra, jämt tempo med bra ingång

RUTAN: 6½ – Här snurrade vi till det. Hon hamnade lite bakom och jag ska börja korrigera in henne varpå hon hopp-kastar sig åt alla håll. Tillit får jag in henne. Resten av momentet klockrent! 

HOPP-APPORT: 0 – Jag kastande snett och hon kastade sig över apporten utan att hoppa. Återhopp och ingång samt lämnandet av apporten var fint. 

METALLAPPORTERING: 10 – Inga konstigheter, en bra apportering kanske ett något löst grepp om man ska vara tokpetig!

VITTRINGEN: 0 – visst sa du rutan sa Tee och stick dit! Sötapa men helt fel! 

FJÄRRDIRIGERING: 9 –  Bra, både utförande och känsla, hon gjorde en fjärr på precis det nivån vi ligger på träning! DUKTIG VESSLA!!! 

HELHETSINTRYCK:  7½-  Ett korrekt betyg av ett något okoncentrerat och splittrat team på banan!  

TOTALT: 190½ poäng, 0 pris och näst sist!

Känslan var inte riktigt som sist. Jag hade inte sett något ekipage innan och  visste därför inte exakt hur banan var upplagd. Jag hade svårt att höra vad tävlingsledaren sa och vart hon ville ha oss och kunde inte fokusera helt på Tee. Vi var inte i någon bubbla av samförstånd och hon kännes varm och lite splittrad. Hon hade dygnet innan varit lite dålig i magen och inte ätit fulla portionen. Hon var inte sjuk på något sätt men jag kan tänka mig att hon kändes sig lite påverkad. Det ihop med årets första riktiga värme samt med mig som inte kunde coacha henne på allra bästa sätt skapade inte de bästa förutsättningarna! 

Flertalet bitar gjorde hon bra, både sitt i grupp och platsen är jag toppen nöjd med, metallen var tokfin och att kunna avsluta med den fina fjärren är toppenbra!!! Hon är en duktig men väldigt ung och oerfaren liten hund. Jag glömde nog det lite idag och gick in och bara ”körde” och glömde bort att man måste styra detta lilla krutpaket till hund annars kör man i diket! 


Efter tävlingen och prisutdelningen var klar åkte vi till en närliggande sjö. Vi solade och hundarna simmade glatt. Tee lärde Chippen simma och även hoppa från klippor!!!

Kommentera

