Sparad i Jax, Sandras funderingar, Tee, Vardag

Okastrerad hane ihop med löptik?

Tee löper, hon är väl inne på sitt 5 dygn och arg som ett bi. Jaxon är såklart intresserad med då Tee visar MYCKET tydligt vad hon anser om Kelpie-border collie valpar så då backar han snällt undan. Han äter som han ska och är precis som vanligt och jag är så tacksam för en sund hane. Han kommer att bli mer intensiv i sitt uppvaktande ju länge in i löper hon kommer men det är ju helt i sin ordning. Förra gången Tee löpte ville hon ha alla utom Jax, vi får se hur hon är detta löp.

mat

Jax har nog vad man skulle kalla låg könsdrift vilket jag är sååå tacksam för. Jag tror inte att han under sina första år i livet överhuvudtaget hade noterat att hundar kunde ha olika kön. Första gången han noterade en löptik var när Alva bodde hos oss och så var det ju meningen att det skulle bli valpar. Men även den gången var han en riktig gentleman. Hämtade leksaker och prylar åt henne, gav henne ben, pussade snällt och gjorde lekinviter i timmar. Jag har nog aldrig sett en så tålmodig tik som Alva, hon stod där snällt och stadigt och lät honom hållas. Finfina valpar blev det ju av det mötet sedan!!!bebisar

Tillbaka till löprumpan själv då. Hur är Tee när hon löper… Jo galen. I träning är hon vild, på och nästan lite väl speedad ibland. Det märks att det snurrar lite i hjärnan på henne men hon är ändå så frän att hålla på med. Hon rivstartar så att gräset flyger och hon tar med sig lera och halva gräsmattan när hon griper apporterna.

fluffiluft
Tee som unghund lika tokig nu som då 🙂

Hon är kanske lite väl hård i sina lekinviter till Jax och han ställer sig ofta vid mig som skydd. Allt som allt är hon som en tokig unghund med energi fullkomligt sprutandes ur öronen. Tills någon vill nosa på henne, då fräser bara fräser hon och lägger sig och surar. Jag begränsar fräsandet och surandet för jag tycker inte att det är något hon behöver öva på. Hon får såklart säga ifrån till Jax men då han lyssnar fint direkt så behöver hon ju inte vara mer sur. Jag tycker ibland att många tikägare låter sina tikar vara hur bitchiga som helst. Det vill jag absolut inte låta mina tikar träna på att vara. Det kommer alltid att vara samma regler som gäller här hemma. Kommunikation men inte bråk, det har fungerat hittills och vilka hundar jag än haft hemma (sedan Zorro försvann) har jag aldrig haft ett endaste slagsmål.

Kommentera

