Sparad i Blogg100-2016, Lydnad, Tee, Vardag

Klass III -så ligger vi till

Jag har ju nu satt som mål att starta klass III (igen) i april det blir ju liksom som en nystart på hela lydnaden då vi haft en vallnings höst och sen vintervila och nu senast semester med bara fys och vallning för Tee hos Anna.

Tänkte försöka skriva ihop hur vi ligger till (mest för min egen skull)

Platsliggning/Sitt i grupp: Inte tränat alls, borde nötas men jag tycker att det är så oerhört tråkigt att träna på. Har som plan att ladda henne lite i sittandet för att få henne att sitta lite mer fokuserat och i mer uppgifts tänk. Platsen ska bara tränas, hon har varit trygg och jag vill bara behålla det.

Fotgåendet: Här har hon utvecklats massor, höjt sin intensitet och vi har under vintern pysslat med detaljer som vändningar samt dessa stegförflyttningar och jag känner att vi har hittat en bra lägsta nivå, hon blir ibland lite taggad i vändningar och helt om men vi jobbar oss igenom det. Jag känner mig inte direkt orolig för detta moment och det känns relativt stabilt. Fotgåendet är ju alltid ett work in progress.

lydnadshunden

Sitt under marsch: Hittills typ klockrent, bra tyngd i själva sättandet, vi har övat att hon ska sätta sig i fart och hon har en fin teknik.

Inkallning: Här är hon ju lite lurig, hon har genomfört det okej på tävling men okej känns lite mesigt, jag vill ha lite mer tryck och ett snabbare ställande. Vi övar och hon har ändrat sin tanke och sitter och rycker lite och tar verkligen i från första steget. Vi jobbar vi på sista biten in till mig, jag gillar inte hundar som ändrar till ett långsammare tempo typ 1-2 meter innan föraren. Så sug in i position och snabba snabba ingångar men det känns som om vi är på rätt väg.

Rutan: Detta är Tee’s paradmoment men hon tycker nästan att det är lite väl roligt, hon skulle absolut kunna tjuva och springa så fort så att hon är helt omöjlig att stanna i tid. Så kommendering samt fokus på stopp I RUTAN men det är fränt när hon bara ÄLSKAR det.

Hopp apport: Detta är också ett stabilt moment, hon gör det bra, hoppar bra, griper rätt, håller bra kommer in fint. Men är hon för taggad kan hon hoppa av för tidigt och krascha in i hindret men vi övar lite hoppteknik när vi får tillfälle samt att vi faktiskt kommer träna lite agility framöver och jag hoppas det kommer att hjälpa hennes hoppteknik framåt.

Metallen: Denna gillar hon, hon hämtar den gärna man ibland vänder hon lite tidigt i ingången på en slät apportering så hon hamnar lite framför, därför träna djupa ingångar med apport i munnen.

Vittring: Vi behöver nya pinnar, har kört med skogspinnar för att underhålla och hon sköter sig. Behöver prestera det mer tävlingsmässigt igen.

Fjärr: Vi har kampanj på detta nu, nöter stå-ligg, de andra skiftena känns ok men långt ifrån felfria. Detta är lite av mitt hat moment för jag tycker att det är tråkigt att nöta detaljer, jag vill öva attityd och känsla inte pilla pilla pilla med detaljer. Men med kampanj och lagom goda/roliga belöningar hoppas jag att vi båda ska få upp känslan för detta moment. Man vill ju ha en snygg fjärr men jag tror att vi kommer få en som är ok, en stor eloge till alla som kan träna detta in till perfektion.

Vi tränar på i en vecka eller två så ska jag se om jag kan få till en ny utvärdering.

Kommentera

