Sparad i Blogg100-2016, Vardag

Duktig och slut på bokserie

Igår åkte vi till mamma efter jobbet, det är så skönt att bara åka dit, få lite mat, prata massor och klippa klor. Vår lilla tradition, Mamma håller i jag klipper, snabbt fixat och 72 klor klippta i ett nafs. Vi gick en sväng på vägen hem och hör och häpna stannade inte mindre än TVÅ gånger för fjärr träning. Jag fick så mycket skäll när jag sa att det var ett tråkigt moment och min ambitionsnivå var sådär hög så nu får det bli skärpning. Som alla var så noga med att påpeka, den är ju värld massvis med poäng.

Tee känns redan mer taggad på skiftena och jag skulle vilja filma henne nu för att kunna jämföra om några veckor. Kanske får bli kvällens projekt.

Jag har just nu lätt panik, enda sedan jag upptäckte ljudböcker har det varit min ständiga följeslagare, på promenader, på bussen, på kvällen ja typ jämt. Jag har just nu flertalet böcker jag väntar på och i morse tog min senaste serie Det stora århundradet av Jan Guillou slut. Helt suverän serie som sträcker sig från tidigt 1900-tal och slutar strax efter andra världskrigets slut. Det är en familjesaga men också en bra historisk berättelse om kvinnokamp, nazism och tar upp många viktiga tankar och frågor. Efter 83,5 timmar saknar man karaktärerna kan jag lova.

Så nu har jakten på en ny bok/serie påbörjats. Jag försöker variera mellan Fantasy/Si-fi och roman/kriminal/histora så egentligen är det dags att ge sig på någon lång, krånglig fantasy serie på engelska. För är det en sak man lärt sig är att ALLA böcker är bättre på originalspråket och ska man läsa om påhittade världar lyckas aldrig översättaren pricka in de rätta uttrycken och orden därav lyssnar/läser jag helst på engelska. Får jag välja lyssnar jag gärna på någon manlig släpig super brittisk inläsare för att verkligen få den rätta feelingen för boken.

 

 

Kommentera

