Sparad i Blogg100-2016, Film, Jax, Vardag

Mardröm

Jag tror jag funderat för mycket kring tävlingar och lydnad på senaste tiden.. Inatt hade jag dem hemskaste av mardrömmar. Jag och Anna skulle starta ELIT, hon med Khimmie och jag med Jaxon. Samlingen var på en typisk brukshundsklubb men tävlingen skulle tydligen hållas i en gammal industrilokal.

Vi fick gå på slingrande galler gångar och skjutsa ner hundarna i konstiga backar i en varuhiss för att komma till platsliggningen. Den gick visserligen ok. Sen var det inkallning på något gammal rullande transportband. Det gick inte alls (såklart) och Jaxon kom springandes vrålande i kelpie hets och varken stannade eller la sig.. Vi hade med oss två tävlingsledare som skeptiskt uttalade sig om Jax. Khimmie kunde såklart allt.

Sen fick vi klättra ner till fria följet som skulle gå i den superhöga vegetationen som täckte hela golvet.  Khimmie var först ut och Anna fick bana väg genom allt gräs och sly men Khimmie gick som en klocka. Jag hade förhoppningar i och men att vägen redan var upptrampad men Jax var inte med mig alls. Han typ gick lojt vid min sida och gick ur position och gick och drack i en vatten pöl. Här hörde jag alla kommentarerna från tävlingsledarna om hur dåliga vi var. Jag tänkte att det var dags att bryta men ville kämpa lite till, då lade sig Jax och rullade runt i gräset och jag bröt med tårar i hela ögonen.

Känslan av totalt misslyckande var överväldigad och jag nästan ville krypa tillbaka till klubben. Jag skrek på Jax i drömmen att han var värdelös och kände mig totalt hemsk.

Jag vaknade gråtandes med en oerhörd känsla av misslyckande, försökte somna om men kunde inte skaka av mig känslan.

Var tvungen att gå lite fot med honom på promenaden i morse men han var precis som vanligt.

Kommentera

