Sparad i Blogg100-2016, Lydnad, Tee, Träningsanays, Vardag

Den förbannade fjärren

Hur har det då gått med mitt projekt. Jag har absolut tränat betydligt mer än vad jag brukar så det borde ju ha gått alldeles stålande men så är inte fallet. Det måste betyda att jag har antingen tränat för lite eller fel helt enkelt.

Jag har visat tydligt med hjälper vad jag vill att hon ska utföra
Jag har haft för henne trevliga/goda/värdefulla belöningar
Jag har haft tydliga kriteriet och bara belönat när det har blivit korrekt
Jag har haft belöningsplaceringar som har främjat ”bakåttänk”
Jag har sakta försökt öka avståndet mellan oss
Jag har toktränat muskelminne/teknik för att hon ska få in rörelserna i kroppen
Vi har tränat in backa rakt från mig separat för att få mer förståelse för backandet överlag och för att ”flytta fram” bakåt tänk i hennes hjärna

Trots detta tycker inte jag att jag har ökat hennes förståelse för hur skiftena ska utföras, det enda som hon har blivit bättre på är signalkontrollen men annars flyttar hon sig lika mycket om jag är en bit bort eller inte hjälper henne super mycket.

Dags för analys.

  1. Jag är en värdelös hundtränare
  2. Jag har inte lyckats skapa möjligheter för Tee att förstå vad jag vill att hon ska göra
  3. Jag har inte hittat belöningar eller hjälper som får henne att förstå att hon själv ska söka sig bakåt och utföra skiftena på det vis jag önskar
  4. Jag har här frångått mina egna principer om både hundträning i stort och inlärning i synnerligt ”funkar det inte på fem försök så byt teknik” är någon jag ofta föreläser för valpköpare och vänner som vill ha hjälp.

Men så idag kom genombrottet. Hon är lite speedad och lätt uttråkad efter två dagar med super förkyld matte, vi har tragglat lite fjärr dessa dagar mest för att jag känner att hon ska få ”göra någonting” men utan någon framgång. Idag körde vi på vår ”träna fjärr matta” men samma vanliga resultat. Bröt för jag kände att var tusan så här kan vi inte hålla på. Hämtade projekthunden Jax där man kan få göra 1000 fel för det spelat ingen roll med honom längre. Överdrev och spelade apa för att få honom som också ibland tänker fel när han ska växla skiften och ser i ögonvrån hur Tee överdrivet hopp sätter sig bakåt. Jag belönar snabbt genom att kasta godis över henne (något jag tidigare haft som tabu då hon ofta kan bli lite trampig och jag vill ju ha stadga) och hon jagar efter den. Jag varierar att Jax får ett skifte och sedan Tee ett och ju mer jag överdriver mina röstkommandon och blandar då och då in kommandot för backa rakt ut från mig så gör hon skiftena helt suveränt. Klockrena bakåt sitt med fart och tyngd och bakåtligg med helt korrekt fällknivs teknik. Med facit kan jag ju konstatera att Tee är en glad och sprallig hund som lär sig bäst i en relativt ostrukturerad miljö. Alla andra moment har jag mer eller mindre lekt in på henne under ganska så ostrukturerade former och vi har aldrig tagit någonting så seriöst som detta försök till inlärning av fjärrdirigering. Det innebär att jag har presenterat momentet på ett sådant vis så att hennes tanke inte har varit inlärning uppenbarligen.

Nu ska jag inte ropa hej ännu då vi bara kört ett endaste pass men jag tror att med de fina framstegen hon visade på den korta lilla stunden så ar det här het rätt väg att gå.

Vad har jag lärt mig av detta. Keet it simple! Jag och Tee känner varandra, hon är en suverän liten träningskamrat och har en bra förmåga att förstår vad jag vill att hon ska göra OM jag presenterar det på vårt vanliga vis. Tänk att man alltid ska gå i dessa fällor. Åh jag ska göra som alla andra. Traggla med tydliga kriterier och krångliga träningsupplägg och super fokus på alla detaljer på en och samma gång för så gör ALLA när de lär in en bra fjärr. Suck.

Kommentera

