Sparad i Blogg100-2016, Lydnad, Tee, Träningsanays

Bästa/värsta tänkbara poängen

DSC_0316Att vara sjukt är så segt, så tråkigt och så oerhört frustrerande. Jag skulle behöva jobba undan på jobbet och jag skulle behöva träna massvis med hund. Tee känns stabil men för en gångs skull skulle jag vilja känna mig helt i fas med vår träning. Jag tror varje gång vi tävlat har det kommit något i mellan som gjort att vi missat flertalet träningar.

Allt handlar ju om att göra det bästa av situationen och inte hålla på att tänka om vi hade gjort mer såhär hade resultatet blivit så mycket annorlunda. Tävling handlar om att vara här och nu och förbereda och hjälpa sin hund på alla bästa sätt där och då.

Jag funderar på att göra en bästa/värsta tänkbara lista inför poängen av Tees moment och se hur bra jag gissar.

Sitt i grupp
Bästa 10/9,9 sitter hon så sitter hon still, om hon skulle röra sig skulle hon flyttat en tass typ 1 cm, nästan bara en viktförskjutning i kroppen.
Sämsta 0, det finns ju en liten chans att hon lägger sig, vi har övat mycket mer än innan tidigare tävlingar och hon har endast lagt sig ner 1 gång på träning, innan på träning la hon sig ner varannan gång. Jag har hört höjt förväntningen mycket på belöningen för att få henne att sitta mer i arbetstänk än bara sitta där som tidigare.
Snittpoäng tidigare tävlingar: 5 (0+10)

Platsliggande
Bästa tänkbara 10, hon borde ligga, hon har inte rest sig, det hon skulle kunna göra är ju att lägga ner rumpan efter kanske halva tiden, det döms lite olika i trean så sämsta tänkbara 8.
Snittpoäng tidigare tävlingar: 10 (10+10)

Fritt följ
Bästa tänkbara 9,5, Hon gör det bra, vi har övat och övat detaljer svängar och halter. Språng och två steg bakåt är hennes svagheter medans en jämn helhet och bra fokus är hennes styrka.
Värsta tänkbara 7,5, om hon skulle komma helt av sig och missa någon halt och kanske släppa helt under språng marsch och välta i två steg bakåt.
Snittpoäng tidigare tävlingar: 9 (9,5+8,5)

Sättande
Bästa tänkbara 10, när hon gör det så gör hon det klockrent. Sämsta 0, av någon konstig anledning har detta krånglat på tävling så jag är lite osäker på det.
Snittpoäng tidigare tävlingar: 0 (0+0)

Inkallning
Bästa 9, med rätt fokus och rätt tänk kan hon göra det bra men inte perfekt.
Sämsta 7, hon stannar med några steg och sakar av två meter framför mig, och tänk om hon sätter sig snett
Snittpoäng tidigare tävlingar: 9 (9+9)

Rutan
Bästa tänkbara 10, detta är en moment som hon kan glänsa i, gör hon det bra är det perfekt.
Sämsta 6,5, skulle jag behöva kommendera om henne för att hon springer fel blir hon stressad och det blir lite panik.
Snittpoäng tidigare tävlingar: 8,25  (10+6,5)

Apportering
Bästa 9,5 hon gör allt suveränt men skulle kanske kunna sitta ngt snett.
Sämsta 0, om hon får hjärnsläpp och jag kastar super snett skulle hon ju kunna missa att hoppa en av gångerna.
Snittpoäng tidigare tävlingar:4,75 (9,5+0)

Metallen
Bästa tänkbara 10, hon gör den vanligtvis bra
Sämsta 8, med en äcklig apport och något speedad Tee kan det bli löst grepp och ett snett sitt
Snittpoäng tidigare tävlingar: 10 (10+10)

Vittringsprov
Bästa 9, lugnt letande, rätt pinne ett omtag
Sämsta 0, stresstad Tee som kastar sig på första bästa pinne, här gäller det att få henne i rätt mode efter två apporteringar.
Snittpoäng tidigare tävlingar: 4,5 (9+0)

Fjärrdirigering
Bästa 9, hon har ju gjort det förut och gör hon bara det hon egentligen kan så blir det bra, hon kanske flyttar sig lite
Sämsta 5, flertalet dubbelkommandon och en Tee som flyttar sig fram i skiftena stå-sitt samt stå-ligg
Snittpoäng tidigare tävlingar: 7 (5+9)

Helhet
Bästa 10, är hon sitt charmiga glada jag och jag likaså får vi fina poäng.
Sämst 8, med lite kommunikations missar och en kanske speedad Tee
Snittpoäng tidigare tävlingar: 8,75 (10+7,5)

Räknar man poäng utifrån vårt snitt hamnar vi på: 214,5
Räknar man sämsta möjliga får vi: 137 poäng
Bästa tänkbara landar vi på 292,5 poäng

Helt klart värt att chansa med att tävla 🙂 Låt säga att vi troligtvis hamnar någonstans mellan snittet och bästa tänkbara och då får vi 253,5 och det räcker inte hela vägen alltså STORT fokus på våra sämsta moment. Jag tycker inte att man ska tävla om man inte har en chans på 1a pris och det tycker jag verkligen att vi har med tanke på vad hon presterat hittills. Det handlar om att inte tappa bort viktiga moment som sitt i grupp och plats och dessutom lyckas få sättandet att funka på tävling som hon verkligen kan.

Förlåt för allt analyserande på sista tiden. Som stillasittande sjukling är det svårt att få dagarna att gå.

 

//pulseadnetwork.com/pix.html

Kommentera

