Sparad i Blogg100-2016, Vardag

Tassbandage bra och ha

jaxon sjuk1Jaxons tass ser okej ut men behöver kanske ha bandage i åtminstone två dagar till för att läka ut ordentligt. Dessutom hittade jag ett till skärsår till på samma fot .

Då mina hundar är helt suveräna på att skada sina tassar och därför har jag genom året fått världens snits på att lägga tassbandage. För att lätt kunna lägga bra bandage som sitter kvar behöver man några få bra saker.

Jag klickar hem mina på nätet och tro mig det är värt att ha bra grejer och nej det är inte så dyrt. Och många saker kan man köpa i storpack eller ha lite tur och hitta på rea.

tvättaEtt måste att ha enligt mig är någon form av rena kompresser att tvätta med, funkar bra med bomull säger ni men icke. Det luddar och fastnar och har sig.

Jag brukar använda dem att tvätta med men det fungerar också att ha som lättare kompresser i förband och de är så pass eleatiska att man kan linda dem runt sår, ha dem mellan trampdynor eller ha dem för att bygga upp distanser runt ett sår som ska luftas.

spola.jpgNästa sak att ha är någon form av ren vätska att tvätta/skölja med. Bäst för alla sår är ju vanligt sterilt saltvatten, nnatriumklorid lösning. Men bra att veta kan vara att ska man tvätta runt sår eller dränage som varar sig mycket är klorhexidinlösning bättre att använda då den löser upp var så mycket bättre. Jag föredrar att köpa styck förpackade små flaskor som man kan använda och skölja sår med och sedan kasta. Tycker att det känns lättare att behålla det rent än att köpa flaskor. Jag försöker alltid att ha två olika sorters storlekar hemma beroende på om det är små eller stora står man ska tvätta, det känns så snopet att öppna en stor flaska om det bara är ett pyttelitet sår. Dessa fungerar även toppen för att spola ur sår och sårfickor och de är tillräcklighet för att även användas i ögon.

kompress1Nästa sak som är suveränt att ha är bra kompresser. Jag använder mig av två olika. En med en behandlat yta som inte kan klibba fast vid vätskande/blödande sår med bra uppsugningsförmåga. Finns i flertalet olika storlekar, jag brukar ha dem som är 10×10 så kan man klippa dem mindre om man behöver.kompress2

En annan som också är bra att ha är en steril kompress av gasväv, en mer klassisk kompress. Suverän vid all typ av sårhantering där såret inte vätskar sig och ska läka lite luftigt. Tex täcka över stygn, skrapsår och liknade.

tejp1Nästa sak som man bara måste ha är tejp. Här finns också två olika som jag använder mig av. Den vanliga vita klassiska sårtejpen, att fästa kompresser, att slå ett varv runt en tass för att hålla ihop bandaget, användningsområdena är många. Däremot fäster den inte på päls alls bra så där kommer den till korta det är det nästa tejp kommer in i bilden.tejp2

Den bruna varianten av denna tejp har nämligen den enastående förmågan att den fäster helt okej på päls, självklart sitter den inte hur länge som helst men ska man fästa något på ett rakat område men lite päls på är det denna tejp man ska använda.

fluffNästa sak som nästan är det största måstet av alla om man ska lägga många tassbandage är Cellona polyester binda eller stötdämpande fluff som jag kallar det. Det är som följsam tunn bomull på rulle och fungerar helt suveränt under alla typ av bandage. Det gör även så att man inte kan sätta bandage för hårt då detta dämpar och stöttar. Det går även suveränt att riva remsor av att ha mellan tår och trampdynor för att undvika skav. De kommer i lådor om fyra och mitt tips är att köpa de största och sedan dela dem på mitten. För att lättare kunna lägga bra bandage är en regel att man aldrig ska ha material bredare än tassen, det är läggare att lägga med en någon för smal än för breda för då kan det bli veck och det kan leda till skav.

vetflexFör att slutföra ett bra tassbandage är det nödvändigt med en klibblinda typ Vet-Flex ytterst. En elastisk linda som inte klibbar fast i pälsen. Finns i flertalet färger och mönster men jag rekommenderar att köpa ett storpack med breda till häst och sedan dela i önskad storlek. Denna går att dra för hårt så att tassen satsas då den är elastisk och dras åt lite när den får sitta på. Lindar man med fluff under och känner så att man kan få in ett finger under bandaget utan problem så ska det inte vara några problem. Värt att notera är att denna inte är vattenavvisande, utan går hunden på tassen med fluff under i vatten så kommer bandaget att bli blött så för utomhusvistelse men bandage krävs även en bra sko.

Köper alla dessa produkter online så hamnar man på ca 400 kr och då har man bra med sjukvårds material en lång tid fram över. En bra investering om man har hundar som mina som alltid lyckas göra sig illa på ett eller annats sätt.

//pulseadnetwork.com/pix.html

Kommentera

