Sparad i Blogg100-2016, Lydnad, Tävling, Tee

1:a pris och vinst

Igår var det en bra dag. Pyssel hemma, skogspromenad med hela familjen och bara fokus på att skapa en god stämning hela morgonen.

DSC_0479
Fina flocken i skogen FOTO: Mattias Hermansson

Jag och Tee hade sen start och det passar oss perfekt. Vi packade ihop oss i bilen, lillfjant fick hänga på och denna gången hanterade hon buren och åkandet utan att vråla och bita i buren. Framsteg – Duktig unge!

Vi kom lagom innan samling, Tee fick mingla runt lite ute, hon hanterade miljön och alla hundar utan att notera att någonting hände omkring henne i vanlig ordning. I lottningen hade jag hoppas på tidigt startnummer men av 9 startande drog jag nummer 8. Vi hamnade mellan två border collisar på platsmomenten, känns alltid lite tryggare.

Busade upp Tee lite innan, vill inte ha henne för loj och hon gick glad och fint koncentrat fot in på planen och känslan var på topp.

Sitt i grupp: 10
Jag har senaste veckorna alltid tränat på minst 2 minuters sitt men liksom bara glömt bort att man i trean bara sitter 1 minut så detta kändes såklart suveränt lätt. Man brukar ju säga ”träna svårare så att tävling blir lätt” Här fick jag ännu ett bevis på att det en bra sak att hålla på.

Platsliggning : 10
Här får jag hjärnsläpp, lägg ner hundarna säger tävlingsledaren och jag kan inte komma på vilket kommando jag brukar använda. Kommer fram till efter vad som känns som en evighet men egentligen kanske bara var en sekund att jag säger ligg. Hon låg stabilt med snyggt uppsitt på slutet!

Nu är det dags för fika, Tee får vänta lite i bilen, mamma är på plats och då blir det alltid trevligt. Vi rastar Peg och övriga hundar en sväng i skogen och kollar lite på planen för att se hur det går till. Tar ut Tee och värmer upp lite. Hon känns lagom laddad, går lite fot, påminner om ett bakåt sitt och busar lite. När vi ska gå in på plan flyter hon i väg på vanligt Tee vis och jag tar mig tid och arbetar tillbaka henne in i position, det kändes rätt att inte låta henne få glida in på planen.

Fritt följ: 8 – Sitter ej, dk, segt sättande
Om man bortser ifrån att hon missade att sätta sig efter två steg bakåt och att jag drämde till med ett dk i en av vändningarna och hon då sate sig sååå långsamt så kändes resten så stabilt. Inga pendlingar, ingen sne halt och bara en glad hund vid min sida. Vi ska jobba på de där sättanden men själva fotgåendet är jag riktigt nöjd med. 

Sättande: 9 – Något segt sättande
Hon kan göra detta suveränt men med tanke på att hon inte gjort de alls de två tidigare gångerna vi tävlat så är jag supernöjd med hennes utförande.

DSC_0497

Inkallning med ställande: 9 – Några steg
Det var lite pirrigt att kalla på henne kan jag lova men hon kom med bra fart och stannade ok och sen samma tempo in. NÖJD! Självklart skulle jag vilja ha lite snabbare tempo både i springandet och ställandet men hela momentet fungerade och det var idag det viktigaste.

Rutan: 8 – flera kommandon
Jag tror att hon trasslade in sig i bandet och stannade precis på bandet, fick dirigera om henne och skuttade in i mitten och resten var fint. Fortsätta träna djup djup djup.

Hopp apport: 8 – Islag
Okej denna var lite sur, hon slår i hindret med frambenen eller bröstet på återhoppet, det har aldrig hänt men tävling är tävling och ibland händer märkliga saker.

Metallapportering: 10
Inte mycket att klaga på här, snyggt sa tävlingsledaren och jag håller med!


Vittringen: 10
Dagens OH YEAH känsla, hon gör det helt klockrent och tvekar inte en sekund då hon går på rätt pinne som andra utan bara klipper den och kommer in. Grymma lilla unge!

wp-1460871150363.jpeg

Fjärrdirigering: 8 – DK flyttar framåt
Suverän början, sen ska vi göra sista skiftet som är stå till ligg och jag får hjärnsläpp och säger säger sitt, och hon flyttar fram och jag får panik och vrålar ligg. Ganska så klantigt men ingenting man kan kan klandra Tee för direkt.
wp-1460871115388.jpeg

Helhet: 9 – Lugn, samlad med lagom bra fart
Bra sammanfattat visst skulle man om man fick välja kanske ha lite lite mer explosivitet. Men jag har tävlat henne så, hon var häftig som tusan men väldig svår att föra fram på banan Den gången gick ju det mesta suveränt men med några missar där fort och fel var den stora orsaken. Nu har vi tränat på helhet och mycket på de detaljer som behövdes. Jag har inte fokuserat på att hon ska maxa sig minst lilla del av banan och det märktes. Hon var helt trygg med mig, med uppgifterna och med situationen. Känslan var rakt igenom att detta kommer vi att klara fint!! Underbar känsla att föra fram en hund på tävlingsbanan i. 

Poäng: 283, 1.a pris, 1:a placering

wp-1460871087825.jpeg

Nu tror jag blir det satsning på eliten och inga fler tävlingar i klass III, jag skulle ju startat idag i Knivsta men det kändes inte som om det var någon vits med det. Dessutom strulade det ihop sig lite med hundvakt så det var enklast att stanna hemma.

En reaktion till “1:a pris och vinst

Kommentera

