Sparad i Agility, Tee, Vardag

Agilitykurs

Jag och mamma fick ett litet infall förut och kikade på kurser, något att göra tillsammans och ha lite roligt med hundarna. Valet föll på agility, alltså Tee har högst varit två gånger i sitt liv på en agilitybana och då går hon mest fot och snubblar över hinder.

Igår var det dags, nybörjarkurs i agility på Stockholm Södra BK. Som endaste border collien i gänget körde vi och Tee överraskad med att vara riktigt på. Sugen, snabb och inte alls så kletig på mig som jag hade tänkt att hon skulle vara. Jag trodde hon skulle vara så ”Oh jag är så grym, jag går fot heeela tiden och ser inga hinder” men i stället var hon Oh WOW en tunnel jag kööööör. Mammas lilla Zara överraskade med att bara sådär riktigt grymt duktig (och tyst). Så kul med lite halv seriös träning. Vi fick med oss hemläxor så nu ska vi träna runt.

Agilityn känns som en kul grej att hitta på med Tee nu när Peg har kommit också. Hon får träna på att hoppa och kroppskontroll (det behövs kan jag lova) och vi får ha några timmar i veckan då vi bara har roligt tillsammans. Man fick nämligen inte säga nej på denna kurs 🙂 Annars var det en bra blandning på hundar och alla kändes seriösa och ville utvecklas. Blir tokig på tråkiga människor och tråkiga hundar men detta var en rolig mix.

Tyvärr inga bilder, nästa gång åker kameran med!

Igår lekte tjejerna hemma för första gången, Tee bjöd in och var gullig och låg på rygg och de hade roligt. Jag blir lite glad att någon tillslut blir lite kompis med Peg. Jax däremot höll på att svälja henne igår. Hon blev så glad när Tee lekte med henne att hon tänkte att nu vill nog gammelkelpien leka och hoppade jämfota ner i biabädden där han låg och sov. Inte särskilt uppskattat från Jax sida och han fick in nästan hela henne i munnen, han biter inte hårt men vrålar till och hon blev lite dregglig. Nu lyssnar hon väldigt fint på honom när han morrar. Det var ganska så behövligt med andra ord men lite läskigt är det ju. Han skulle ju kunna skada henne men hittills har han ju fostrat ett tiotal valpar och ingen av dem har ju några men så det ska gå bra denna gången också.

Varje gång kommer jag på fördelarna med att inte ha så glada hundar. Man slipper en massa flamsande inomhus och så får jag vara stjärnan på hennes himmel, jag är tveklöst bäst. Jag ger henne mat, jag gosar och leker massvis med henne. Det kan hon inte få av någon annan klart hon blir följsam och lätt att ha och göra med. Om hon skulle få massvis med stimulans från hundar så blir människor inte lika viktigt. Jag vill att för Peg så ska människor ska vara viktigare än hundar. Det var en svårighet när jag sparade Tee, hon tyckte ju att sin mamma var BÄST på jorden såklart, vem gör inte det;) men hon hade mig och Mattias som nummer två i hennes liv. Jag vill se till att på alla sätt vara nummer ett i Pegs liv och där hjälper Jax och Tee till riktigt bra för tillfället.

//pulseadnetwork.com/pix.html

Kommentera

