Sparad i Blogg100-2016, Peg, Vardag

Flockharmoni och framsteg

Livet med Peg lite både lättare och mer utmanande. Hon glider med oss och protesterar sällan numera vad vi än gör. Igår hängde vi med mamma och hennes shelties, de visade tydligt att de inte uppskattade valpflams och Peg höll sig fint undan.

20160417_145416
Peg i nya koftan ,8 veckor och 5 dagar

Det tråkiga för henne är att ingen vill leka med henne. Det positiva är då att hon tyr sig mycket mer till människor. Jag försöker leka många olika lekar med henne för att hon ska älska att leka och hon gillar precis allt. Bäst är att med fullt grepp hänga i min underarm.. AJ.. Men charmig liten skyddshund med världens klipp i bettet.  Hon är suverän i skogen, följer fint, lyssnar direkt på inkallning och håller sig nära. Lagom nyfiken och har lärt sig
”spotta” ska man lyssna på. Jag hatar hundar som äter äckliga saker så något mina valpar brukar lära sig snabbt att släppa saker de försöker smaka på.

Vi hängde på båtklubben och hon hälsade på människor, fick prova sin nya kofta, LJUVLIGT SÖT och somnade i mitt knä.

Tee börjar släppa henne närmre och närmre. Hon får sova nära och ibland bjuder Tee in till lek. I morse kröp de ihop i den minsta kojan tillsammans och det såg sy mysigt ut med två tjejer i sina rosa västar och massvis med fluffiga filtar.

DSC_0531
Tee och Peg i mammas kök

Hon börjar allt med bli en riktigt stadshund och igår tränade vi första passet i svårt miljö. Vi hade 10 min på Älvsjö station och tränade lite koppel och följa övningar och lite sitt och ligg. Inte ett blicksläpp och totalt fokus på mig trots att folket flockades runt oss. Min lilla stjärna. Hon sov hela vägen hem och jag bar henne hem för att inte överanstränga hennes små ben. Jag vill ju hellre att hon ska röra sig fritt i skog och mark och inte trampa fram i koppel på asfalt.

Blandade bilder från skogen

När vi kom hem var hon så totalt övertrött så hon fick spel. For runt som en vilde, morrade, hoppade, skällde, slet med sig alla som var löst, skor , mattor leksaker och handdukarna i badrummet. Jax och Tee kollade på henne med stora ögon. Hon fick hållas en stund sen gick vi ut med tanke på att hon skulle rasta sig och sen sova. Då blev hon ett monster, hon grävde, skällde och rusade omkring, smet iväg under ett staket, gömde sig under en bil och kom absolut inte när jag ropade. Då gick jag och hämtade henne och berättade att sånt där håller vi inte på med och vilket utbrott lilla damen fick då. Hon fräste som en liten ilsken iller men jag höll kvar och tillslut lugnade hon ner sig. Jag satte då på henne koppel hon kissade och sen kallade jag på henne. Hon kom med låg kropp och väldigt glad svans och vi blev sams igen. Väl hemma somnade hon helt utmattad på en flit nedanför min säng och sov till strax efter fyra – nytt rekord.

Sammanfattningsvis kan man säga att gårdagen bjöd på många nya uttryck som gjorde lilltjejen mycket trött i huvudet..  Vi hade nog förr eller senare hamnat i denna situation och lika bra att ta utbrottet där och då.

//pulseadnetwork.com/pix.html

Kommentera

