Publicerad i Lydnad, Tävling, Tee

Lydnadstävling med Tee

Igår var det dags. Debut för Tee på lydnadsplanen. Stackars liten hon får debutera både vallning och lydnad samma månad. Samling klockan nio, jag började morgonen med en promenad och världens bästa Mattias ❤ fixade matsäck och packade i ordning. Vi kom fram i god tid och mötte upp Anna och Daniel då Anna skulle tävla både Jay och Khim. Så roligt att kunna blanda mingel med tävling med fina vänner. I alla fall. Tee hade fått startnummer fem, det kändes som en bra siffra 🙂

Vi värmer upp med lite pyssel och hon känns med och lagom uppe i varv inför platsliggningen men sen så bara skäller hon rakt ut. Jag fattar ingenting och tittar ner på henne. Då står hon med ragg över hela ryggen och stirrar på en boxer och morrar långt ner i halsen… Vi har bevisligen aldrig träffat en boxer tidigare!! Fick jobba ganska så ordentligt för att få henne att släppa den. En helt ny situation för oss, har nog aldrig sett henne påverkad av en hund förut. Hon gick in med lite skeptiska öron och hård blick på planen men när vi ställde upp kändes hon som vanligt. Nedläggandet bra, hon låg okej men flyttade tassarna lite så vi fick en nia. Tandvisningen oerhört samlat, hon satt som ett litet ljus, en välförtjänt tia!

Ut från planen ladda om. Värmer upp henne, vi busar lite och sen går vi in. Linförigheten känns hon sååå stabil i, kommer fram lite i språnget men behåller en fin attityd men glad svans och power i stegen. Sen är det ju läggande under gång men det tyckte inte Tee så hon gjorde en toksnyggt ställande i stället… Inkallningen gick bra, ställandet efter det gick ok, (hon gjorde ett bättre ställande när hon skulle ligga) Apporten vet jag inte vad hon gjorde med så jag fick dra till med ett ordentligt dubbelkommando. Hoppet hoppade hon ca 1 meter innan men klarade det fint. Domaren gav henne lovord för sin attityd samt sitt fotgående. Det är märkligt med den här lilla hunden är att hon gör något som får folk att lägga märke till henne. Alla (två!!) domare som hittills träffat henne både i vallning och lydnad har sagt många fina saker om henne!!

Resultatet då. Så här såg det ut och med kommentarer

PLATSLIGGANDE: 9 – oroligDSC_0060
TANDVISNING: 10
LINFÖRIGHET: 9 – Snett sitt vid avslut annats 100%
LÄGGANDE: 0 – Hunden står
INKALLANDE: 10
STÄLLANDE: 10
APPORTERING: 7½  – Extra kommando, svårt att greppa
HOPP ÖVER HINDER: 10
HELHET: 10

TOTALT: 169,5 poäng, 1:a pris och en tredjeplacering!

Man kan ju inte vara mer än nöjd. Klart man tänker hur bra det blivit om hon faktiskt hade lagt sig ner (typ att vi hade vunnit) men ändå är jag galet glad åt att hon håller ihop så fint! Sen att hon idag tyckte att stå var roligare än ligg. Jag kan leva med det. Fortsätter hon gå så här fint så är jag mer än nöjd! Bästa lilla unge vad jag tycker om dig. Hon har den här magiska förmågan att vara på tävling precis som hon är på träning. Hon påverkas inte och bara presterar, snarare att hon taggar till och blir snäppet bättre om jag är så tokfokuserad som jag är på tävling!