Publicerad i Blogg100, Sandras funderingar, Working Kelpie

Varför ska man köpa en Working Kelpie?

b58_21981689_102956014Just nu är det många diskussioner på gång gällande raser hit och raser dit. Vallhundar både här och där. Problemet för många är att lyckas svara på frågan ”Varför ska man köpa sig en Working Kelpie?” Jag tycker att den frågan är oerhört lätt att svara på till skillnad från många andra. Mitt enkla svar på den frågan är: ”För att du inte vill ha en Border collie”

Jag ska förklara hur jag tänker. Jag gör här det enklast för mig genom att anta att det är en vallhund vi söker. Ska vi jämföra WK och BC i andra grenar får vi hålla på i en hel evighet.

b60_21981762_102956058I varje fall. Det finns en hel del människor som skulle försöka besvara den här frågan genom att 1. Höja WKn till skyarna genom att berätta om den ena mer övernaturliga egenskapen efter den andra eller alternativ 2. Försöka prata ner BCn för att WKn ska framstå som den ”bättre” hunden. Så gör inte jag!

Jag tänker såhär. Det kommer alltid finnas några människor som inte vill ha en BC. Av olika anledningar, pälsen (nu är det ju riktigt vanligt med korthåriga BC så det argumentet funkar ju inte längre), tidigare erfarenheter, temperamentet, eller bara folk som har lust att inte göra precis som alla andra och vill testa något nytt (eller annorlunda).

För människor som har BC och trivs med det finns det ingen som helst fördel eller anledning att prata över dem till en WK, nej, de har en fungerande vallhund som de verkligen gillar och trivs med. Var glad åt att de använder sin hund! Det är till de där andra, de som behöver och vill ha en vallhund men inte lockas av en BC. Då är WKn i mina ögon det enda gångbara alternativet och det är det den ska vara! Det är där den fyller sin funktion! Den ska vara lika bra, lika användbar, lika mångsidig, lika lättränad, lika lätthanterlig och ha lika mycket vallning i sig. Vi ska inte enligt mig försöka särskilja oss från BCn, vi ska ta lärdom och eftersträva hundar som är så lika BCn som möjligt.

DSC_0284

En hel drös vallhundar eller om du så vill, sex Border collies, och tre Working Kelpies

Ja! Jag anser att det inte finns någonting en WK gör som en BC inte kan göra. Ska man genomföra ett jobb så tror jag att resultatet i de flesta fall skulle se likvärdigt ut. Det finns självklart vissa skillnader mellan raserna men jag tycker att det är viktigare att fokusera på likheterna. Det är ju likheterna som gör att de faktisk har exakt samma användnings område och kan fungera på precis samma sätt.

Jag och Elin stod i Svenska Vallhundsklubbens monter i år och kände att vi inte representerade två separata raser utan vi stod där som representanter för vallhunden som arbetsredskap. Tänk om man i framtiden valde valp efter en kombination som man gillar (alltså på samma sätt som man gör inom raserna) men att det då inte spelade någon roll om det var en WK eller en BC… Är det inte mot det målet vi ska sträva? För krasst sätt så är det vi på WK sidan som behöver gå åt ”deras” håll. Border collien behöver inte Working Kelpien, de är redan en stor ras (Sveriges 12e vanligaste hundras, källa) och har sin självskrivna roll som arbetshund på gårdarna. Det vi måste vara är alternativet, ett helt likvärdigt alternativ för den som säger ”Jag vill inte ha en Border Collie”. Då skulle det inte hamna Bearded Collies, Australian Kelpies, Pumis, Collies, Australian Shepards och andra ”hundar av vallhunds typ” ute på gårdar som egentligen hade behövt en RIKTIG vallhund (alla ni som har de har andra raserna får lova att inte ta illa upp, de har massvis med fina egenskaper och funktioner men som vallhundar räcker de inte riktigt hela vägen för mig). 

Om vi nu ändå måste disskutera rasernas fördelar och nackdelar måste vi ändå först börja med att tänka på vad ”folk” vill ha för hund. Hur ofta hör man en bonde söka efter endast en specifik egenskap. Tex. Jag måste ha en hund som kan springa på ryggarna i hanteringen eller min hund ska enbart glida långt ut på helt rena flanker och bara passa i sidled? Aldrig! De flesta söker en komplett hund med mer eller mindre motor lite beroende på tidigare efternheter och storlek på besättning och djurslag. Varför ska vi (Working Kelpie) då framställas som så speciella? Varför ska vi leta länge efter de där egenskaperna som gör dem så unika när de folk vill ha och behöver är en duktig allroundhund?

DSC_0298

Vad skulle få dig att välja den andra hunden från vänster?
Vad får dig att tro att de övriga tre skulle vara exakt likadana bara för att de är samma ras?

Jag vet BC som jag utan tvekan skulle välja framför WK när det kommer till närarbete, jag vet WK jag mer än gärna hade valt framför en BC när det kommer till att blint kunna styra sin hund. Jag vet WKs som är hårda, mjuka, vida, tighta, tuffa, snabba, långsamma och allting därimellan. Jag vet även BCs som är exakt likadana och det är precis som det ska vara. Så länge vi bevarar arbetsegenskaperna kommer det alltid att finnas variationer i mer eller mindre och det är bra. Det gör att en djurägare kan välja en hund som passar sig själv och sina egna förutsättningar. Rätt hund för mig behöver ju nödvändigtvis inte vara rätt hund för dig..

15 reaktioner till “Varför ska man köpa en Working Kelpie?

  1. Du är så himla klok och skriver så bra ! Jag fick frågan härromdagen vad skillnaden, vallningsmässigt var på WK o BC, mitt svar var: Jag vet inte. Nu fick jag det ju bekräftat 😉 Jag har ju bara erfarenhet av Jax o Liz men ändå =)

    1. Tack vännen! Självklart finns det skillnader mellan raserna. Jag tycker att vi ska jobba mot att det ska bli färre skillnader, det är det jag vill ha fram i mitt inlägg!

  2. Men Sandra, det är KLART att de är olika, men inte som raser, som individer, och det är klart att jag kommer höja min WK till skyarna, på samma sätt som jag kommer höja mina BCs till skyarna! 🙂
    För att de är mina fantastiska hundar! I alla fall de flesta dagarna….
    Jag skojade bara, bra skrivet, jag håller med om det mesta, som sig bör! 🙂
    Den borde in i Kelpiebladet, törs du?? Och på Svaktidningen!!!

    1. Oj det är klart att man får höja sina egna till skyarna det gör ju jag också!!!! Det är nog egentligen mer att prata ner den ena eller andra rasen som är värre…

      Oj tidningen.. Jag vet inte det jag… Ahhhh.. Lite feg blir jag allt!

  3. Jag förstår det. Och det kan blåsa hårt när man bekänner färg det vet vi! Men jag tror vi är många som står bakom dig i det här, och det behöver komma ut! Vi kan hjälpa dig att hålla i hatten om det blåser upp!!! 🙂

  4. Intressant läsning även för mig som inte vallar… Jag tänkte bara kommentera eftersom det var ok att höja sin hund till skyarna:) vet inte om det är ”socialt accepterat” men jag har en 10 månader gammal BLANDNING mellan Border collie och Kelpie, kan ni tänka er hur fin han är😍😜??

    1. Hahahhah! Självklat både ska man gör gör jag så att jag höjer mina hundar till skyarna! Det är mer att höja WKn till skyarna för att i det här fället sänka BCn som jag inte gillar.
      En sån blandning minsann 🙂 Jag måste säga att en av de finaste hundarna jag sett var just en sån blandning, hon såg ut som en halvlånghårig WW med världens sötaste ansikte!

Lämna en kommentar